Marknadsföring av alkohol i radio och tv
Lagar du bör ha koll på:
- Marknadsföringslagen
- Alkohollagen
- Radio- och tv-lagen
- Direktivet om audiovisuella medietjänster
Förbudet om kommersiella annonser i radio, tv och beställ-tv samt tv-sändningar över satellit står i 7 kapitlet 3 § första stycket alkohollagen. Av andra stycket i samma bestämmelse framgår att en leverantör av en videodelningsplattform inte får tillhandahålla sådana kommersiella annonser som avses i första stycket före, under eller efter användargenererade videor eller tv-program på plattformen.
Det finns också ett sponsringsförbud. Det står i radio- och tv-lagen och innebär att det är förbjudet att sponsra program i tv-sändningar, sökbar text-tv eller i beställ-tv. Förbudet gäller företag som har som huvudsaklig verksamhet att tillverka eller sälja alkoholdrycker eller tobaksvaror. Läs mer om detta i lagens 7 kapitel, 2 §.
Sändarlandsprincipen
Enligt direktivet om audiovisuella medietjänster gäller en så kallad sändarlandsprincip. Sändarlandsprincipen innebär att det är det landets lag som tv-sändningen kommer ifrån som gäller för marknadsföringen. Det medför att tv-sändningar från länder inom EU där alkoholreklam i tv är tillåtet även kan ses i svensk tv.