Evenemangsbiljetter

Det finns regler du som företagare måste känna till om du säljer och marknadsför evenemangsbiljetter till konsumenter. Det handlar till exempel om vad som gäller för prissättning, andrahandsförsäljning och konsumentens ångerrätt.

På den här sidan kan du läsa om:

  • Fri prissättning
  • Andrahandsförsäljning av biljetter
  • Äkthet på biljetter
  • Ångerrätt
  • Inställt/flyttat evenemang
  • Tillgänglig kundtjänst/kontaktinformation

Fri prissättning

Det råder fri prissättning i Sverige. Det innebär att du som företagare bestämmer priset på evenemangsbiljetterna. Det är sedan upp till konsumenten att acceptera priset eller inte. Det är dock inte tillåtet att lägga till avgifter i efterhand som inte tidigare presenterats för konsumenten. Det ska klart och tydligt anges vilket pris konsumenten ska betala. Den fria prissättningen innebär att evenemangsbiljetter som säljs i andra hand kan bli dyrare än förstahandsbiljetter. Det behöver du informera om för att konsumenten ska kunna fatta ett välgrundat affärsbeslut.

Andrahandsförsäljning av biljetter

Med andrahandsförsäljning menas försäljning av biljetter från annan part än arrangören. Det är tillåtet med andrahandförsäljning av evenemangs- och konsertbiljetter i Sverige. Det är däremot inte tillåtet för företag att kringgå eventuella begränsningar, exempelvis maxantal biljetter som får köpas per person, och sälja vidare dessa biljetter till konsumenter.

Om du säljer biljetter i andra hand är det viktigt att det framgår på din webbplats och i avtalsvillkoren att det rör sig om andrahandsförsäljning.

Äkta biljetter

Om du säljer vidare biljetter behöver du dessutom säkerställa att du säljer äkta biljetter. Detta för att undvika att konsumenten får problem vid exempelvis insläppet för evenemanget. Om det rör sig om falska eller ogiltiga biljetter har konsumenten rätt att få en giltig biljett. Om det är inte är möjligt har konsumenten rätt att häva köpet. Att häva köpet innebär att köpet avbryts och konsumenten får tillbaka pengarna för biljetten.

Det är inte tillåtet för företag att kräva personliga biljetter. Konsumenten ska kunna nyttja biljetten trots att det kan stå ett annat namn på den.

Ångerrätt

Förstahandsbiljetter
Det finns ingen ångerrätt för köp av biljetter i förstahand. Det gäller oavsett på vilket sätt konsumenten köpt biljetten. Anledningen är att evenemanget sker på en bestämd tid eller dag. Det faller då in under ett av undantagen till ångerrätt i distansavtalslagen (2005:59). Det är upp till dig som företag att själv välja om du erbjuder ångerrätt. Men det finns inget krav enligt lag. 

Andrahandsbiljetter
Till skillnad från köp av förstahandsbiljetter gäller ångerrätten för köp av andrahandsbiljetter. Det framgår i ett avgörande från EU-domstolen. Ångerrätten gäller om du som företag säljer till konsument och du inte är arrangör av evenemanget. Arrangören riskerar alltså inte att stå med en tom plats att fylla. Konsumenten ska kunna ångra sitt köp av biljett inom 14 dagar från köpet. Konsumenten ska då kontakta dig som sålt biljetten och få återbetalning. Återbetalning ska ske inom 14 dagar från den dag konsumenten kontaktade dig. Återbetalning ska ske på samma sätt som betalningen skedde, exempelvis till konsumentens bankkort om betalning skedde på det sättet.

Inställt eller flyttat evenemang

Förstahandsbiljetter
Oavsett om evenemanget blir inställt eller flyttat har konsumenten rätt att få återbetalning för den köpta biljetten.

Utgångspunkten är att konsumenten ska få tillbaka hela biljettkostnaden, men det kan i vissa situationer vara tillåtet för företag att behålla en del av kostnaden. Detta förutsätter att det står i avtalsvillkoren.

Om evenemanget flyttas till en annan tid eller dag har konsumenten rätt att bestämma om denne vill acceptera flytten, eller om konsumenten hellre vill ha pengarna tillbaka.

Andrahandsbiljetter
Vid inställt eller flyttat evenemang har arrangören det främsta ansvaret för att ersätta konsumenter som köpt andrahandsbiljetter. Vid ersättning får konsumenten däremot endast tillbaka det så kallade face-valuepriset. Det innebär det pris som står angivet på biljetten och alltså arrangörens ursprungliga pris.

Det är viktigt att andrahandsförsäljaren uppmärksammar konsumenten på att summan som återbetalas vid ett inställt eller flyttat evenemang då kan bli lägre än det konsumenten ursprungligen betalade för andrahandsbiljetten.

Tillgänglig kundtjänst/kontaktinformation

Enligt krav i distansavtalslagen ska du som företag ha en fungerande kundtjänst. Det gäller information på webbplatsen om företagets adress, telefonnummer och e-post. Det räcker inte att kontaktinformationen finns tillgänglig. Den behöver även fungera korrekt så att konsumenten enkelt kan komma i kontakt med dig.

Senast granskad 25 oktober 2024