Ansök om KO-biträde
KO får bara besluta att biträda en enskild konsument under vissa förutsättningar:
- att tvisten bedöms ha betydelse för hur lagen tillämpas inom ett särskilt område
- att tvisten berör ett stort antal konsumenter
När KO biträder en enskild konsument i en tvist står staten för konsumentens rättegångskostnader. KO avgör om en tvist är lämplig för KO-biträde efter en ansökan från konsumenten. Du kan skicka din ansökan via e-post eller vanlig post.
Checklista för ansökan om KO-biträde
- Sökandens namn, adress, telefonnummer, e-post
- Näringsidkarens namn, adress, telefonnummer
- En noggrann beskrivning av tvisten inklusive tvistens bakgrund samt parternas, det vill säga konsumentens och näringsidkarens, inställning
- Uppgift om eventuell bevisning och tidigare skriftväxling mellan parterna
- Uppgift om tvisten har prövats av Allmänna reklamationsnämnden (ARN) eller tingsrätt (ange i så fall diarie- eller ärendenummer hos myndigheten)
- Kopior av handlingar som kan vara av betydelse för KO:s bedömning
Skicka ansökan via post
Skicka din ansökan till oss och skriv "Ansökan om KO-biträde" som rubrik.
Konsumentombudsmannen
Box 48
651 02 Karlstad
Mejla in din ansökan
Skicka din ansökan till konsumentverket@konsumentverket.se och skriv "Ansökan om KO-biträde" som ämnesrad/rubrik.
Din ansökan blir offentlig handling
Konsumentverket är en statlig myndighet. Det är därför viktigt att komma ihåg att alla handlingar som kommer in till Konsumentverket/KO enligt huvudregeln blir allmänna och därför kan begäras ut och läsas av allmänheten.
KO:s beslut kan inte överklagas
Ett beslut som innebär att KO inte kommer att medverka i en tvist kan inte överklagas. KO:s beslut att inte biträda en konsument betyder inte att konsumenten har fel i själva tvistefrågan. Ett sådant beslut betyder endast att KO inte kommer att biträda konsumenten i tvisten och att konsumenten får söka annat ombud, exempelvis en advokat.
Hantering av personuppgifter
Om du anger namn, adress, e-postadress eller telefonnummer när du anmäler sparar vi uppgifterna för att ha möjlighet att återkoppla till dig om ditt ärende. Tänk på att inte lämna mer uppgifter om dig själv än vad som är nödvändigt.
Här kan du läsa mer om Konsumentverkets behandling av personuppgifter