Vår verksamhet

Konsumentverket är en myndighet som ansvarar för frågor om köp av varor och tjänster. Vi finns i Karlstad och har cirka 190 anställda. Tillsammans bidrar vi till en säkrare marknad där både konsumenter och företag vet vad som gäller.

Vi arbetar för att:

  • företag ska följa de konsumentskyddande lagarna
  • varor och tjänster som inte är säkra ska bort från marknaden
  • konsumenter ska känna till och använda sina rättigheter
  • hushåll ska få stöd med att hantera sin ekonomi.

Film: Det här är Konsumentverket (utan bakgrundsmusik)

Företag ska följa de konsumentskyddande lagarna

Varje år får Konsumentverket in tusentals anmälningar från konsumenter som är missnöjda med företags marknadsföring eller avtalsvillkor. Anmälningarna tillsammans med omvärldsbevakning ger oss bra underlag för att granska företag och ta kontakt med dem som vi anser gör fel. Om vi inte kommer överens kan vi ta företagen till domstol. Vi arbetar också förebyggande med information och utbildning till olika branscher. I möten med näringslivet kommer vi genom branschöverenskommelser överens om hur reklam och avtal får se ut.

Mer om vårt arbete med tillsyn

Varor och tjänster som inte är säkra ska bort från marknaden

Vi arbetar för att alla varor och tjänster som konsumenter köper eller hyr ska vara säkra. Det gör vi bland annat genom marknadskontroller där vi undersöker produkter. Arbetet är även proaktivt och förebyggande genom att vi informerar branschen om regler och risker. Vi prioriterar särskilt produkter för barn. Om en vara eller en tjänst är farlig kan vi förbjuda den eller se till att tillverkaren informerar om riskerna.

Mer om vårt arbete med säkra varor och tjänster

Konsumenter ska känna till och använda sina rättigheter

Konsumentverket ger oberoende vägledning till konsumenter. Konsument Europa hjälper dig som har köpt en vara eller en tjänst från ett annat land inom EU samt i Norge och Island. Konsument Europa delfinansieras av Europeiska kommissionen och ingår i nätverket European Consumer Centre (ECC-net).

Mer om vägledning direkt till konsumenter

Hushåll ska få stöd med att hantera sin ekonomi

En hushållsbudget kan vara en bra hjälp för att pengarna ska räcka till det viktiga. Varje år beräknar vi kostnader för några av hushållets vanligaste utgiftsområden, siffror som bland annat kan användas för att göra en budget. Kommunernas budget- och skuldrådgivning och konsumentvägledning erbjuder kostnadsfri rådgivning till alla som bor i kommunen. Vi utbildar och ger stöd till kommunerna och andra lokala aktörer som möter konsumenter i sin verksamhet.

Beräknade hushållskostnader

Vi arbetar även med:

Stärka unga konsumenter

Företag vänder sig ofta direkt till barn och ungdomar. Därför behöver unga tidigt bli kunniga och medvetna konsumenter. Vi hjälper skolan att utbilda ungdomar i konsumentfrågor. Vi tar bland annat fram lektionsmaterial och information som är särskilt anpassad för unga.

Mer om vårt arbete mot barn och unga

Omvärldsbevakning och fördjupade analyser

För oss är det viktigt att veta hur det är att vara konsument och vilka utmaningar som väntar i framtiden. Vi omvärldsbevakar kontinuerligt och genomför årligen datainsamlingar och fördjupade analyser för att ta reda på vilka problem konsumenter har på olika marknader. Kunskapen som vi tar fram är inte bara vägledande för vår egen verksamhet. Den är också användbar för andra myndigheter, företag och för regeringens prioriteringar inom konsumentpolitiken.

Mer om vårt arbete med forskning och rapporter

Senast granskad 20 oktober 2024