Remissyttrande - Yttrande över Stärkt konsumentskydd på kreditmarknaden

Remissyttrande: 5 september 2024
REMISSYTTRANDE

Vårt diarienr: 2024/606
Ert diarienr: Fi2024/01078

 

fi.remissvar@regeringskansliet.se

fi.fma.b@regeringskansliet.se

 

Konsumentverket välkomnar skärpta regler för att bedriva verksamhet med krediter i syfte att öka konsumentskyddet på kreditmarknaden och att stävja den problematiska skuldsättningen.

Att de bolag som lämnar krediter till konsumenter föreslås omfattas av de strängare krav på verksamheten som lag (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse ställer upp bör medföra en positiv effekt för konsumentskyddet. Konsumentverket hade dock önskat en analys av konsekvenserna på marknaden för förmedling av konsumentkrediter.

Konsumenter kan genom kreditförmedlingstjänster jämföra olika krediterbjudanden. Samma möjlighet att göra en egen jämförelse finns inte eftersom varje enskild ansökan genererar en kreditupplysning som i sin tur påverkar konsumentens kreditvärdighet negativt.

Idag finns i 5 § förordningen (2014:397) om viss verksamhet med konsumentkrediter en sekretessbrytande bestämmelse innebärandes att Finansinspektionen och Konsumentverket på begäran ska lämna varandra de uppgifter som behövs för tillsynen enligt lag (2014:275) om viss verksamhet med konsumentkrediter och konsumentkreditlagen (2010:1846). En motsvarande bestämmelse saknas i förordningen (2004:329) om bank- och finansieringsrörelse. Konsumentverket och Finansinspektionen har ett löpande samarbete vad gäller tillsyn över bolag som lämnar eller förmedlar krediter till konsumenter. Möjligheten till informationsutbyte myndigheterna emellan har underlättat Konsumentverkets tillsyn. För att även fortsättningsvis kunna bedriva en effektiv tillsyn behöver motsvarande sekretessbrytande bestämmelse införas i förordningen om bank- och finansieringsrörelse.

Utöver det aktuella förslaget finns det ytterligare åtgärder som, enligt Konsumentverket, skulle stärka konsumentskyddet på kreditmarknaden. Vid verkets granskning av telefonförsäljning av krediter har allvarliga brister uppmärksammats. Bolagen tar inte hänsyn till konsumentens önskemål, skriftlighetskravet vid telefonförsäljning efterlevs inte och konsumenter stressas att så snabbt som möjligt signera ett kreditavtal. Samtidigt vittnar anmälningar till myndigheten om att konsumenter upplever telefonförsäljningen av krediter som påträngande. Telefonen som försäljningskanal är redan i sig av påträngande natur. Förutom att konsumenten inte själv tar initiativet till samtalet ger kanalen som sådan stora möjligheter för säljaren att i eget intresse utöva påverkan på konsumenten som kan vara svår att värja sig emot. Risken att konsumenter vid telefonförsäljning stressas att teckna ogenomtänkta kreditavtal som dikterats främst av säljarens intressen får anses betydande. Det är därmed verkets uppfattning att även ett förbud mot telefonförsäljning av krediter skulle bidra till ett stärkt konsumentskydd på kreditmarknaden.

 

__________________________

 

Detta yttrande har beslutats av Joachim Allard, avdelningschef. I handläggningen har också föredragande jurist Emelie Rogner deltagit.

__________________________

Joachim Allard, beslutande
Emelie Rogner, föredragande