Samverkan
Näringslivet
I arbetet med branschöverenskommelser har vi täta kontakter med näringslivet och olika branschorganisationer. En stor del av arbetet är förebyggande och handlar om hur marknadsföring och avtalsvillkor ska utformas. Konsumentverket utfärdar också föreskrifter, riktlinjer och vägledningar för företagen. Vårt mål är att arbeta ännu mer proaktivt för att bidra till smidiga och problemfria kontakter mellan konsumenter och företag.
Andra myndigheter
Vi samarbetar med ett stort antal myndigheter i form av projekt, utbildningar eller annat som kan öka effektivitet och nytta inom gemensamma verksamhetsområden. Därutöver deltar vi i många nätverk och samordningsgrupper där flera myndigheter ingår.
Rådgivningsbyråerna
Det finns fyra konsumentbyråer som ger opartisk och kostnadsfri information och vägledning före och efter köp. Konsumentverket är representerat i samtliga styrelser.
- Konsumenternas energimarknadsbyrå
- Konsumenternas försäkringsbyrå
- Konsumenternas bank- och finansbyrå
- Telekområdgivarna
Internationellt
Internationellt ligger fokus på EU-samarbetet men vi deltar också i andra forum för konsumentfrågor både nordiskt och globalt.
EU och internationellt samarbete
Konsumentverkets vägledning till konsumenter
Konsumentverkets vägledning till konsumenter är ett brett samverkansprojekt. Konsumentverket samordnar arbetet där nitton myndigheter är utpekade som informationsansvariga.
Utöver Konsumentverket deltar Allmänna reklamationsnämnden (ARN), Boverket, Integritetsskyddsmyndigheten, Energimarknadsinspektionen, Energimyndigheten, Fastighetsmäklarinspektionen, Finansinspektionen, Kammarkollegiet, Kemikalieinspektionen, Kronofogden, Livsmedelsverket, Läkemedelsverket, Naturvårdsverket, Pensionsmyndigheten, Polismyndigheten, Post- och telestyrelsen, Spelinspektionen och Transportstyrelsen. De bidrar i upplysningstjänsten med kunskap inom sina specialområden. Arbetet sker också i nära samverkan med konsumentbyråerna och den kommunala konsumentvägledningen.