Stöd till samhällsaktörer
Konsumentverket utvecklar kunskapsunderlag, utbildningar, metoder och verktyg i frågor som rör konsumenträtt och privatekonomi. Stödet tar vi fram tillsammans med olika samhällsaktörer utifrån deras behov. Vi arbetar också med att främja samverkan mellan lokala aktörer i syfte att fler ska få hjälp.
Den kommunala konsumentverksamheten, i form av budget- och skuldrådgivning och konsumentvägledning, utgör kärnan i det lokala stödet. Även medarbetare inom exempelvis socialtjänsten, skolan, Svenska kyrkan, Kriminalvården med flera möter och kan stötta sårbara konsumenter.
Stöd till budget- och skuldrådgivning och konsumentvägledning
Stödet till den som arbetar med kommunal budget- och skuldrådgivning och konsumentvägledning finns på webbplatsen Portalen. För den som arbetar med budget- och skuldrådgivning erbjuder Konsumentverket också Boss+, ett skräddarsytt verktyg för att hantera rådgivningsärenden.
Budget- och skuldrådgivning är obligatorisk verksamhet för kommunerna. Som en del av stödet har vi rekommendationer för budget- och skuldrådgivningen. Rekommendationerna ger vägledning om verksamhetens innehåll, kvalitet och tillgänglighet.
Rekommendationer för kommunal budget- och skuldrådgivning
Kommunal konsumentvägledning är frivillig för kommunerna att erbjuda. I vägledningen nedan finns beskrivet vilken typ av stöd som Konsumentverket erbjuder den kommunala konsumentvägledningen i kommunen, beroende på hur den är utformad.
Konsumentverkets stöd till den kommunala konsumentvägledningen
Relaterat innehåll
- För dig som möter konsumenter
- Skolmaterial för lärare
- Sök kommunal verksamhet på Konsumentverkets webbplats hallåkonsument.se
Läget i landet
Rapporten Läget i landet visar omfattning och utveckling av den kommunala budget- och skuldrådgivningen och konsumentvägledningen. Den innehåller bland annat statistik över antal verksamheter och jämförelser med tidigare år.
Rapporten Läget i landet för kommunernas konsumentvägledning