Uppdrag och mål
Konsumentverket har tillsammans med flera andra myndigheter i uppdrag att bidra till att det konsumentpolitiska målet uppfylls. För att uppnå målet får vi uppdrag och ansvarsområden som beslutas av regeringen.
- I myndighetsförordning 2007:515 beskrivs de uppgifter och ansvar som är gemensamma för alla myndigheter.
Förordning 2007:515 på riksdagens webbplats - I förordning 2009:607 och 2015:122 står Konsumentverkets specifika uppgifter och ansvar.
Förordning 2009:607 på riksdagens webbplats
I det årliga regleringsbrevet anges de uppdrag som regeringen vill att vi ska utföra samt hur vi ska finansiera verksamheten för det kommande året.
Konsumentverkets regleringsbrev för 2024 på esv.se
Våra mål
Det konsumentpolitiska målet är bredare än Konsumentverkets ansvar då många myndigheter bidrar till att förverkliga politiken inom området. Vår roll kan utläsas i de uppdrag vi får från regeringen.
Konsumentverkets verksamhet bedrivs inom tre verksamhetsområden:
Konsument, Företag och Kunskap. Insatserna inom områdena ska tillsammans bidra till viktiga förändringar i samhället, förändringar som vi har sammanfattat i form av två effektmål:
- Konsumentskadan minskar
- Hållbar konsumtion blir enklare