Barn och unga

Konsumtionsmönster, värderingar och attityder grundläggs tidigt. Därför är barn och ungdomar en attraktiv målgrupp på marknaden.

Barn och unga är kapabla konsumenter som deltar aktivt på marknaden. De är också extra sårbara eftersom de har begränsad kunskap och erfarenhet som konsumenter. Detta i kombination med att de ska fatta många beslut för första gången gör att de löper större risk att hamna i svåra situationer i sin konsumentvardag.

Barn och unga är en prioriterad målgrupp för Konsumentverket och myndigheten arbetar aktivt för att barn och unga ska vara medvetna och säkra konsumenter. I arbetet för att skapa en bättre konsumentvardag för barn och unga, tar Konsumentverket hänsyn till målgruppens särskilda behov, förutsättningar och rättigheter med barnkonventionen som utgångspunkt. 

Bättre konsumentvardag för barn och unga

Konsumentverket arbetar med tillsyn och marknadskontroller och då fokuserar vi särskilt på två områden när det gäller barn och unga:

  • Marknadsföring till barn i digitala kanaler.
  • Säkra produkter och tjänster.

För att bidra till att unga konsumenter får kunskap och förmåga att hantera konsumentrollen, stödjer vi bland annat också skolan med material om konsumenträttigheter, privatekonomi, hållbar konsumtion och reklam. Vi har dessutom aktuell information på våra webbplatser.

Senast granskad 5 augusti 2024