Startsidan

Anmäla

Javascript behöver vara påslaget

För att göra en anmälan behöver du ha javascript påslaget i din webbläsare. Om du inte har möjlighet till detta kan du istället göra en anmälan genom att ringa Konsumentverket på telefon: 0771-42 33 00.

1Företag och produkt

Gäller anmälan ett företag? *

Gäller anmälan en vara eller en tjänst? *

2Brist och detaljerade frågor

Vilket fel anser du att företaget har begått? *

Läs mer

Företag får inte skicka reklam via e-post eller sms som du inte har godkänt. Sådan reklam brukar kallas för skräppost eller spam. Om du får spam eller skräppost kan du anmäla det till oss. 

Läs mer

När du köper något, tecknar ett abonnemang, beställer biljetter eller bokar hotellrum ingår du avtal. Villkoren i det avtalet ska vara skäliga. Ett avtal får inte innehålla villkor som inte följer konsumentköplagen eller andra tvingande konsumentskyddande lagar. Då kallas det för oskäliga avtalsvillkor och de kan du anmäla till oss. Ett undantag är när du handlar av en privatperson. Då gäller köplagen och ni kommer själva överens om villkoren för köpet.

Exempel på oskäliga avtalsvillkor:

• är skrivet på ett oklart sätt 
• ger säljaren orimliga fördelar
• bryter mot lagen och ger dig som konsument sämre rättigheter än du har enligt lag.

Läs mer

Det som en näringsidkare påstår om sin vara eller tjänst är marknadsföring, till exempel reklam i tidningar, tv, radio eller på internet. Om du tycker att marknadsföringen är felaktig kan du anmäla den till oss, till exempel:

• om det inte framgår tydligt att det är reklam
• om informationen är vilseledande 
• om det inte framgår tydligt vem som är avsändare
• om det är direkta köpuppmaningar till personer under 18 år
• om informationen om kvalitet eller pris är felaktig eller missvisande.

Läs mer

Du kan anmäla om du på grund av en funktionsnedsättning:

• vägrats bokning av biljett
• fått betala extra för din biljett
• nekats ombordstigning
• inte fått den assistans du behöver
• inte fått den plats du reserverat

Du kan också anmäla om du inte fått information om dina rättigheter i en form som är tillgänglig för dig, trots att du begärt det.

Läs mer

Du ska få korrekt och tydlig prisinformation för varor och tjänster. Om du upptäcker bristande eller felaktiga prisuppgifter kan du anmäla det till oss, till exempel om priset anges utan moms eller om jämförpris saknas.

Läs mer

När du köper något, tecknar ett abonnemang, beställer biljetter eller bokar hotellrum ingår du avtal. Villkoren i det avtalet ska vara skäliga. Ett avtal får inte innehålla villkor som inte följer konsumentköplagen eller andra tvingande konsumentskyddande lagar. Då kallas det för oskäliga avtalsvillkor och de kan du anmäla till oss. Ett undantag är när du handlar av en privatperson. Då gäller köplagen och ni kommer själva överens om villkoren för köpet.

Exempel på oskäligt avtalsvillkor:

• är skrivet på ett oklart sätt 
• ger säljaren orimliga fördelar. 
• bryter mot lagen och ger dig som konsument sämre rättigheter än du har enligt lag.

Läs mer

Om dina rättigheter inte tillgodosetts i samband med din resa så kan du anmäla det till oss. Du ska alltid kontakta resebolaget först, men med inte får svar eller om du får ett svar som du inte är nöjd med kan du anmäla. 

Till oss kan du anmäla resor med flyg, båt, buss, tåg, spårvagn och tunnelbana. Taxiresor anmäler du till Transportstyrelsen.

Läs mer

Varor och tjänster som företag erbjuder konsumenter ska vara säkra. En vara eller tjänst är säker om den vid normal användning inte innebär någon risk, eller låg risk, för din hälsa och säkerhet. Varor och tjänster som inte är säkra kan du anmäla till oss, till exempel:

• leksaker till barn under 3 år med smådelar som kan lossna, eller snören som kan utgöra strypningsrisk
• barnvagnar med lösa handtag
• barnvagnar med bromsar som inte fungerar
• bristande kompetens hos instruktör
• om du inte har fått tillräckligt med information om säkerheten vid en aktivitet du deltar i.

Vilket färdmedel gäller anmälan? *

Fyll i och skicka in blankett

För att anmäla en flygresa ska du fylla i nedanstående blankett. Mejla blanketten till resor@hallakonsument.se. När du mejlat in blanketten är din anmälan klar och du kan stänga det här fönstret.

Du kan också skicka blanketten med brev:
Konsumentverket
Box 48
651 02 Karlstad

Blankett på svenska Form in english

Beskriv så tydligt som möjligt varför du gör en anmälan och vad du är missnöjd med.

Ange om du och företaget haft tidigare kontakt och vad ni sagt/skrivit till varandra.

Bifoga filer

Till exempel annons, reklam, foto på produkt, avtal, mejl, faktura, offert.
Du kan bifoga maximalt fyra stycken bilagor. Varje enskild bilaga kan maximalt vara 8 MB. Om du har större bilagor kan du mejla konsumentverket@konsumentverket.se så kontaktar vi dig.

Välj fil
Välj fil
Välj fil
Välj fil

Har du fått reklamutskicket som privatperson eller enskild firma? *

Vilket av följande påståenden stämmer? *

Vilket av följande påståenden stämmer? *

Är reklamutskicket skrivet på svenska? *

Var fick du reklamutskicket? *

Bifoga skärmdump på SMS/MMS. Räcker med ett spam.

Välj fil

Ange ålder på den som drabbats *

3Kontaktuppgifter

Fyll i dina kontaktuppgifter

Alla brev, mejl och uppgifter som skickas in till Konsumentverket blir allmänna handlingar och kan lämnas ut om någon begär det. Det är frivilligt att lämna kontaktuppgifter. Kontaktuppgifterna gör det lättare för oss att behandla anmälan om vi till exempel behöver kompletterande uppgifter. Har du valt att lämna dina uppgifter kan du vid ett senare tillfälle inte be om att vi ska ta bort dem. Tänk på att om du vill vara anonym så ska du inte skicka in några personuppgifter alls till oss, till exempel i bilagor.

Kön *

Vi samlar in statistik för att kunna redovisa resultat utifrån olika grupper av konsumenter, bland annat utifrån aspekten kön.

4Kontrollera och skicka

Sammanfattning

1  Företag och produkt

Ändra

2  Brist och detaljerade frågor

Ändra

3  Kontaktuppgifter

Ändra

Genom att du fyller i och skickar in anmälan till oss godkänner du att vi registrerar dina personuppgifter. Registreringen sker i enlighet med personuppgiftslagen (PuL).

Till konsumentverket.se

Din anmälan skickas in. Tack för att du väntar.

check

Din anmälan är registrerad!

Nu vill vi att du skickar in e-postreklamen till oss.

Så här gör du
  1. Kopiera engångsadressen från rutan här nedanför
  2. Gå till e-postreklamen i din e-post-inkorg och välj "Vidarebefodra"
  3. Klistra in engångsadressen i adressfältet
  4. Skicka!
  5. Kom tillbaka till denna sida och klicka "Fortsätt"

Adressen i rutan är en engångsadress som gäller endast denna anmälan. Den knyter ihop uppgifterna i anmälan med e-postreklamen du skickar in till oss.

Din engångsadress
Kopiera engångsadress
Till konsumentverket.se
Någonting gick fel.
Till konsumentverket.se

Ett scriptfel har tyvärr inträffat.

Vi beklagar detta och arbetar på att komma tillrätta med fel av den här typen. Kontakta oss gärna via e-post på adress: webbutveckling@konsumentverket.se och berätta hur felet uppkom, vilken webbläsare du använde och vilken typ av anmälan du försökte göra. Bifoga nedanstående felmeddelande:

Tack.

Till konsumentverket.se