40 förlorade miljarder varje år – hur minskar vi konsumentskadan?
Torsdag den 27 juni 2024 arrangerar Konsument Europa, tillsammans med Sveriges Konsumenter, ett seminarium i Almedalen i Visby på temat konsumentskada.
Misslyckade köp av varor och tjänster kostar samhället minst 40 miljarder kronor varje år. Många av problemen uppstår när vi handlar på nätet, som vid dropshipping. Då kan det se ut som att vi handlar från en svensk sajt, men varan kan skickas från var som helst i världen. Vissa konsumentgrupper är särskilt utsatta; hit hör till exempel äldre och personer med funktionsnedsättning.
Sveriges Konsumenter och Konsumentverkets Konsument Europa utgår från verkliga berättelser som kommit in till våra rådgivare och vi bjuder in till dialog om vilka förändringar som skulle behövas för att minska konsumenternas utsatthet. Bland annat diskuterar vi hur vi kan hjälpa konsumenter på bästa sätt för att minska konsumentskadan och hur konsumenter kan undvika att råka illa ut på den digitala marknaden.
Medverkande
Moderator: Johanna Hållén, Generalsekreterare, Sveriges Konsumenter
Paneldeltagare:
Nadia Boussaid Petersson, Chef för Konsument Europa, Konsumentverket
Maria Wiezell, Konsumentvägledare, expert på konsument och konsumentjuridik, Sveriges Konsumenter
Martina Elfgren, Chef för internationella enheten, Svensk Handel
Erik von Pistohlkors, Biträdande chef, EU-kommissionen i Sverige
Plats: B-huset, Uppsala universitet, Huvudentré Cramérgatan 3, "Sal B 23" klockan 16.30–17.15
Fler nyheter
KO förbjuder Kviqs säljmetoder
Mobiloperatören Kviq påstod att de ringde från exempelvis Telia eller Tre, men de hade inte något samarbete utan ville sälja sina egna mobilabonnemang.
Nyhet
17 februari 2025
Nya bestämmelser med en särskild upplysning för lån
Sedan 2019 finns krav på en upplysning med informationstext för krediter med höga kostnader. Nu kommer det nya regler som gäller för i princip alla kreditavtal.
Nyhet
13 februari 2025
Tekniska problem med Konsumentverkets webbplats – gamla nyheter har skickats ut igen
När vi slog samman sajten hallåkonsument.se med konsumentverket.se har tekniska problem uppstått. Äldre nyheter har skickats ut till våra prenumeranter igen.
Nyhet
12 februari 2025