Bristande koll av banken – Sven förlorade sparpengar

PressmeddelandePublicerad: 4 mars 2025

Prenumerera

Bankerna har ansvar för att hålla våra sparpengar säkra samtidigt som de lagt över hanteringen av pengarna i internetbanken på kunderna själva. När kriminella hittar sätt att manipulera människor för att komma åt pengarna får bankkunderna inte sällan ta den ekonomiska förlusten. Nu hjälper Konsumentombudsmannen, KO, Sven att stämma Sparbanken Rekarne.

År 2023 medförde den organiserade brottsligheten att konsumenter – främst äldre – förlorade 708 miljoner kronor genom bedrägerier. Det är inte ovanligt att bankerna hävdar att brottsoffret själv ska klandras för bedrägeriet, vilket gjort att bankernas eget ansvar har hamnat i skymundan. KO har därför engagerat sig för att klarlägga vilket ansvar bankerna egentligen har. Det här är den andra domstolsprocessen där KO deltar genom att biträda den som drabbats av bedrägeri.

Bedragarna lyckades

I fallet har 290 000 kronor kunnat överföras från Svens konto trots att bankens säkerhetssystem flera gånger reagerat och stoppat bedragarens överföringsförsök.

– KO:s uppfattning är att banken ska betala skadestånd till Sven. Varningsklockorna på banken ringde högt. Trots det fick bedragaren fortsätta att försöka föra över pengar. Till slut lyckades det, säger Pär Magnusson, processråd vid KO.

”Bankerna behöver ta mer ansvar”

KO anser att bankerna måste ta ett större ansvar för att skydda sina kunders tillgångar mot bedrägerier, och vill genom en domstolsprövning göra det tydligt vilket ansvar bankerna har.

Kontakt för medierna: Pär Magnusson, processråd vid KO, via presstjänsten tfn 054-194020. Kontakt med den drabbade konsumenten kan ske genom KO.

Läs även om målet mot Nordea där KO biträder John-Erik. Domen är överklagad.

Banken behöver inte ersätta bedrägeridrabbad (pressmeddelande 11 november 2024)