Bristande koll av banken – Sven förlorade sparpengar
Bankerna har ansvar för att hålla våra sparpengar säkra samtidigt som de lagt över hanteringen av pengarna i internetbanken på kunderna själva. När kriminella hittar sätt att manipulera människor för att komma åt pengarna får bankkunderna inte sällan ta den ekonomiska förlusten. Nu hjälper Konsumentombudsmannen, KO, Sven att stämma Sparbanken Rekarne.
År 2023 medförde den organiserade brottsligheten att konsumenter – främst äldre – förlorade 708 miljoner kronor genom bedrägerier. Det är inte ovanligt att bankerna hävdar att brottsoffret själv ska klandras för bedrägeriet, vilket gjort att bankernas eget ansvar har hamnat i skymundan. KO har därför engagerat sig för att klarlägga vilket ansvar bankerna egentligen har. Det här är den andra domstolsprocessen där KO deltar genom att biträda den som drabbats av bedrägeri.
Bedragarna lyckades
I fallet har 290 000 kronor kunnat överföras från Svens konto trots att bankens säkerhetssystem flera gånger reagerat och stoppat bedragarens överföringsförsök.
– KO:s uppfattning är att banken ska betala skadestånd till Sven. Varningsklockorna på banken ringde högt. Trots det fick bedragaren fortsätta att försöka föra över pengar. Till slut lyckades det, säger Pär Magnusson, processråd vid KO.
”Bankerna behöver ta mer ansvar”
KO anser att bankerna måste ta ett större ansvar för att skydda sina kunders tillgångar mot bedrägerier, och vill genom en domstolsprövning göra det tydligt vilket ansvar bankerna har.
Kontakt för medierna: Pär Magnusson, processråd vid KO, via presstjänsten tfn 054-194020. Kontakt med den drabbade konsumenten kan ske genom KO.
Läs även om målet mot Nordea där KO biträder John-Erik. Domen är överklagad.
Banken behöver inte ersätta bedrägeridrabbad (pressmeddelande 11 november 2024)
Fler pressmeddelanden
Konsumentverket granskar olagliga metoder hos ID-skyddsföretag
Många konsumenter har hört av sig till Konsumentverket sedan de fått fakturor från ID-skyddsföretag utan att ha beställt deras tjänster.
Pressmeddelande
3 mars 2025
OPR Finance döms betala sanktionsavgift på fem miljoner
Kammarrätten ger Konsumentverket rätt. OPR Finance kollade inte tillräckligt noga om kunderna kunde betala tillbaka lånen de fick av företaget.
Pressmeddelande
6 februari 2025
Domstol sätter stopp för Svea banks förseningsavgifter
Avtalsvillkor om förseningsavgifter innebär en ojämlikhet mellan avtalsparterna och ska förbjudas.
Pressmeddelande
31 januari 2025