Dom i målet KO – HF Group/Hybrid Flex
Patent- och marknadsdomstolen kräver att bolagen HF Group och Hybrid Flex ska informera konsumenterna om ångerrätten på ett tydligare sätt.
Däremot delar domstolen inte Konsumentombudsmannens, KO:s, syn på bolagens metoder när de via telefon sålt serviceavtal på smarta mobiler och plattor, typ Ipads. KO ansåg att bolagen fakturerat konsumenter utan att de har beställt något. Konsumenter, som anmält bolagen, hävdade att de blivit uppringda av säljare som uppgav sig ringa från konsumenternas befintliga operatör eller att de ringde på uppdrag av den operatören. Domstolen ansåg att KO inte kunnat visa det utifrån de ljudfiler som den tagit del av. KO:s stämningsansökan tog även upp att bolaget lämnat bristfällig information om konsumentens ångerrätt. Det höll domstolen med om och begär nu att bolagen, och personerna bakom bolagen, bättrar sig på den punkten. För att läsa domen kontakta registraturen på konsumentverket@konsumentverket.se och ange diarienummer 2016/1486.
Fler domar
Dom i målet Konsumentverket – OPR Finance AB
Konsumentverket varnade 2019 OPR Finance AB för bristande kreditprövning. Varningen var förenad med en sanktionsavgift på 5 000 000 kronor.
Dom
5 februari 2025
Dom i målet KO – Svea Bank
Patent- och marknadsdomstolen (PMD) förbjuder Svea Bank AB att använda förseningsavgifter i kreditavtal med konsumenter.
Dom
30 januari 2025
Dom i målet Konsumentverket – Bex Sport
Målet gäller om företaget ska betala sanktionsavgift.
Dom
18 december 2024