Dom i målet mellan KO och Baraspara
Företaget Baraspara, numer Sumer AB, förmedlar elavtal genom telefonförsäljning. Marknadsdomstolen slår fast att företaget inte får agera på samma sätt som tidigare i en dom den 3 juni 2016.
Domstolen förbjuder företaget att kontakta konsumenter på telefon om de tydligt motsätter sig en sådan kontakt, till exempel om de har anmält sitt nummer till NIX-registret. Bolaget måste bli tydligare med att deras tjänst innebär att de kommer att avsluta konsumentens gällande elavtal och sedan ingå nya avtal för hens räkning med andra elbolag – utan att konsumenten har samtyckt till det. Domstolen kräver nu att bolaget blir tydligare med sin information om vad fullmakten innebär och om den ångerrätten man har som konsument enligt lagen. Samtliga punkter är förknippade med vite om 1 miljon kronor vardera. För att läsa domen kontakta registraturen på konsumentverket@konsumentverket.se och ange diarienummer 2011/2174.
Fler domar
Dom i målet Konsumentverket – OPR Finance AB
Konsumentverket varnade 2019 OPR Finance AB för bristande kreditprövning. Varningen var förenad med en sanktionsavgift på 5 000 000 kronor.
Dom
5 februari 2025
Dom i målet KO – Svea Bank
Patent- och marknadsdomstolen (PMD) förbjuder Svea Bank AB att använda förseningsavgifter i kreditavtal med konsumenter.
Dom
30 januari 2025
Dom i målet Konsumentverket – Bex Sport
Målet gäller om företaget ska betala sanktionsavgift.
Dom
18 december 2024