Dom i målet mellan KO och Hennes & Mauritz Sverige AB
Högsta förvaltningsdomstolen fastställer en tidigare dom från Kammarrätten. Därmed har den slutliga instansen slagit fast att H&M inte har brutit i sin kreditprövning.
Konsumentverket varnade H&M för bristande kreditprövningar i december 2014. Varningen berodde på att H&M inte hämtade in uppgifter från konsumenter om deras aktuella inkomster samt skulder och utgifter. Enligt Konsumentverket gjorde detta att bolaget inte kunde göra en bedömning av konsumentens återbetalningsförmåga. H&M överklagade beslutet till Förvaltningsrätten som gick på Konsumentverkets linje. Nästa instans, Kammarrätten, upphävde dock Förvaltningsrättens dom och nu har Högsta förvaltningsdomstolen slutligt slagit fast att H&M inte brustit i kreditprövningen. Högsta förvaltningsdomstolen konstaterar att H&M endast ger kredit för bolagets egna produkter och att utgifterna är sådana som ingår i konsumenters normala levnadskostnader. Därför anser domstolen att H&M:s kreditprövning grundar sig på tillräckliga uppgifter. För att läsa domen kontakta registraturen på konsumentverket@konsumentverket.se och ange diarienummer 2015/41.
Fler domar
Dom i målet Konsumentverket – OPR Finance AB
Konsumentverket varnade 2019 OPR Finance AB för bristande kreditprövning. Varningen var förenad med en sanktionsavgift på 5 000 000 kronor.
Dom
5 februari 2025
Dom i målet KO – Svea Bank
Patent- och marknadsdomstolen (PMD) förbjuder Svea Bank AB att använda förseningsavgifter i kreditavtal med konsumenter.
Dom
30 januari 2025
Dom i målet Konsumentverket – Bex Sport
Målet gäller om företaget ska betala sanktionsavgift.
Dom
18 december 2024