Dom i målet mellan KO och Sveanor AB
Stockholms tingsrätt dömer Sveanor AB, som är försatt i konkurs, att betala en marknadsstörningsavgift på 350 000 kronor. Detta efter att bolaget krävt betalning för telefonabonnemang som konsumenten inte beställt.
Sveanor AB bedrev verksamhet med fast telefoni bland annat under varumärket Telekraft. Som en del av marknadsföringen bedrev Sveanor AB försäljning via telefon från ett callcenter i Karlstad. Företaget har, under främst mars, april och maj 2014 krävt betalning för telefonabonnemang som konsumenten inte har beställt. Utan avtal, uppdrag eller medgivande från konsumenten har Sveanor AB flyttat konsumenternas telefonabonnemang från deras befintliga operatör.
Nu har domen kommit. Sveanor AB i konkurs döms till att betala marknadsföringsstörning på 350 000 kronor. Bolaget ska även bland annat betala Konsumentombudsmannens rättegångskostnader på 50 540 kronor.
För att läsa domen kontakta registraturen på konsumentverket@konsumentverket.se och ange diarienummer 2014/397.
Fler domar
Dom i målet Konsumentverket – OPR Finance AB
Konsumentverket varnade 2019 OPR Finance AB för bristande kreditprövning. Varningen var förenad med en sanktionsavgift på 5 000 000 kronor.
Dom
5 februari 2025
Dom i målet KO – Svea Bank
Patent- och marknadsdomstolen (PMD) förbjuder Svea Bank AB att använda förseningsavgifter i kreditavtal med konsumenter.
Dom
30 januari 2025
Dom i målet Konsumentverket – Bex Sport
Målet gäller om företaget ska betala sanktionsavgift.
Dom
18 december 2024