Dom i målet mellan KO och Swedish Online Services SOS
Marknadsdomstolen går på Konsumentombudsmannens linje mot företaget som tidigare hette Firstdate. Enligt domen finns det brister och oklarheter i både marknadsföringen och avtalsvillkoren.
KO:s kritik mot företaget berör en rad olika punkter.
Till exempel framgår det inte tillräckligt tydligt, vad tjänsterna kostar eller att det är ett abonnemang som konsumenten ingår. När konsumenten tecknat sig till ett abonnemang är det svårt att förstå hur det ska avslutas, eftersom uppsägningsvillkoren är utspridda i de finstilta användarvillkoren.
I domen gör Marknadsdomstolen samma bedömning som KO. Det innebär att det i Firstdates reklam tydligt måste framgå om det är ett abonnemang man tecknar och vilken den verkliga kostnaden är.
Marknadsdomstolen tvingar också Firstdate att lämna klar och begriplig information om den lagstadgade ångerrätten.
Bolaget måste dessutom, enligt domstolen, lämna information på sin hemsida om bolagets namn, postadress, organisationsnummer och e-postadress.
Bryter Firstdate mot något av dessa förbud hotas bolaget av ett vite på en miljon kronor.
Ta del av domen
För att läsa domen kontakta registraturen på konsumentverket@konsumentverket.se och ange diarienummer 2013/203.
Fler domar
Dom i målet Örjans fiske och fritid – Konsumentverket
Företaget som hyr ut hoppborgar har överklagat Konsumentverkets beslut att förbjuda uthyrningen och har också klagat på kostnaden för genomförd besiktning.
Dom
5 mars 2025
Dom i målet Konsumentverket – OPR Finance AB
Konsumentverket varnade 2019 OPR Finance AB för bristande kreditprövning. Varningen var förenad med en sanktionsavgift på 5 000 000 kronor.
Dom
5 februari 2025
Dom i målet KO – Svea Bank
Patent- och marknadsdomstolen (PMD) förbjuder Svea Bank AB att använda förseningsavgifter i kreditavtal med konsumenter.
Dom
30 januari 2025