Drabbad av flygstrul? Ta hjälp för att få den ersättning du har rätt till
Problem med inställda eller försenade flyg kostar konsumenterna två miljarder kronor årligen. Det visar en studie från Konsumentverket. Samma studie visar dessutom att få känner till sina rättigheter och att de därför riskerar att gå miste om tusenlappar i ersättning.
Det är i rapporten Konsumentskadan i Sverige som publicerades i april som det framgår att flygproblem orsakar kostnader för två miljarder kronor per år, motsvarande cirka tre tusen kronor per konsument och år.
Studien visar också att var tredje konsument har låg kunskap om vilka rättigheter man har och att många, en av fyra, väljer att inte göra något åt problemet.
Henric Jonsson är juridisk rådgivare vid Konsument Europa som är en del av Konsumentverket. Han är bekant med bilden som målas upp i rapporten.
– Konsumentproblem som är kopplade till flygresor är en av de vanligaste frågorna vi får till vägledningen, särskilt under sommarhalvåret när många är ute och reser. Jag märker också att många har väldigt dålig koll på vilka rättigheter de har när flyget blir inställt eller försenat.
Rätt till ersättning
Konsumenter har ett starkt skydd i EU:s flygpassagerarförordning. Förordningen säger bland annat att, om flyget blir inställt och det omfattas av EU-reglerna, har man rätt till ombokning eller återbetalning. Men i många fall kan man också ha rätt till ersättning.
– Ett enkelt sätt att ta reda på om man har rätt till ersättning och hur mycket man kan kräva av flygbolaget är att använda vårt kostnadsfria verktyg Flygkalkylatorn, säger Henric Jonsson. I vissa fall kan det handla om flera tusen kronor som man kan ha rätt till. Så här lönar det sig verkligen att vara en medveten och aktiv konsument.
Använd Konsumentverkets flygkalkylator för att ta reda på vilken ersättning du har som konsument:
Fler nyheter
KO förbjuder Kviqs säljmetoder
Mobiloperatören Kviq påstod att de ringde från exempelvis Telia eller Tre, men de hade inte något samarbete utan ville sälja sina egna mobilabonnemang.
Nyhet
17 februari 2025
Nya bestämmelser med en särskild upplysning för lån
Sedan 2019 finns krav på en upplysning med informationstext för krediter med höga kostnader. Nu kommer det nya regler som gäller för i princip alla kreditavtal.
Nyhet
13 februari 2025
Tekniska problem med Konsumentverkets webbplats – gamla nyheter har skickats ut igen
När vi slog samman sajten hallåkonsument.se med konsumentverket.se har tekniska problem uppstått. Äldre nyheter har skickats ut till våra prenumeranter igen.
Nyhet
12 februari 2025