Föreläggande Hotelspecials Sverige AB
Konsumentombudsmannen ålägger Hotelspecials Sverige AB att vid marknadsföring av hotellövernattningar och liknande tjänster gentemot konsument på internet inkludera serviceavgiften i priset för tjänsten.
Konsumentombudsmannen ålägger Hotelspecials Sverige AB att från och med den 22 juni 2018 vid marknadsföring av hotellövernattningar och liknande tjänster gentemot konsument på internet inkludera serviceavgiften i priset för tjänsten, till den del serviceavgiftens storlek kan beräknas på förhand.
Ta del av föreläggandet
Om du vill läsa föreläggandet i sin helhet med diarienummer 2017/193, kontakta registraturen på konsumentverket@konsumentverket.se.
Beslutat överklagades
Beslutet överklagades av Hotelspecials Sverige AB till Patent- och marknadsdomstolen.
Slutgiltigt beslut om Hotelspecials från Patent- och marknadsdomstolen
I beslut den 22 maj 2018 avslog Patent- och marknadsdomstolen företagets inhibitionsyrkande (det vill säga en önskan om att KO:s beslut skulle skjutas upp). Företaget har därefter återkallat överklagandet. Patent- och marknadsdomstolen har den 5 juni 2018 avskrivet ärendet från fortsatt handläggning. KO:s beslut står därmed fast.
För att läsa domen med mål nr PMÄ 4937-18, kontakta Patent- och marknadsdomstolen.
Fler förelägganden
Föreläggande mot Kviq AB
KO förbjuder Kviq AB att felaktigt påstå att de representerar eller samarbetar med konsumentens befintliga mobiloperatör.
Föreläggande
17 februari 2025
Föreläggande mot Santander Consumer Bank
Föreläggandet rör Santanders avtal vid privatleasing av bil.
Föreläggande
12 februari 2025
Föreläggande mot Lassie AB
Försäkringsbolaget har i sin marknadsföring av djurförsäkringar använt vissa uttryck utan att kunna visa att det de påstår stämmer.
Föreläggande
26 september 2024