Föreläggande mot Kviq AB

FöreläggandePublicerad: 17 februari 2025

Konsumentombudsmannen, KO, förbjuder företaget Kviq AB att felaktigt påstå att de representerar eller samarbetar med konsumentens befintliga mobiloperatör.

KO kräver också att företaget tydligt måste informera om att säljaren ringer från Kviq och att syftet är att sälja företagets egna abonnemang. Dessutom förbjuds företaget att påstå att konsumenten är bunden av ett avtal när anbudet accepterades under pågående säljsamtal. Företaget måste också bli tydliga med hur långa bindningstiderna är för företagets avtal.

Föreläggandet är förknippat med ett vite på 1,5 miljoner kronor. Ett vite är framåtsyftande och kan dömas ut om företaget skulle bryta mot förbuden och kraven på tydlig och korrekt information. För att ta del av föreläggandet kontakta Konsumentverket och ange diarienummer 2024/508.

Kontakta Konsumentverket