Föreläggande mot Poppels Bryggeri AB
Konsumentombudsmannen, KO, förbjuder Poppels Bryggeri att marknadsföra alkohol till konsumenter i sociala medier genom att visa bilder på företagets öl intill en tallrik med mat, på en tunna, med en person i en industrilokal, på en sten i naturen eller intill matingredienser.
Grundregeln är att man måste iaktta särskild måttfullhet vid marknadsföring av alkohol. KO bedömer att inläggen står i strid med den så kallade bildregeln i 7 kap 5 8 alkohollagen. Bildregeln innebär att bilden endast får visa varan eller råvaror som ingår i varan, enstaka förpackningar och varumärket.
Förbudet är kopplat till ett vite på 1 miljon kronor. Ett vite är framåtsyftande och kan komma att dömas ut om företaget bryter mot förbudet.
För att ta del av hela föreläggandet kontakta Konsumentverket på konsumentverket@konsumentverket.se och ange diarienummer 2022-580.
Fler förelägganden
Föreläggande mot Kviq AB
KO förbjuder Kviq AB att felaktigt påstå att de representerar eller samarbetar med konsumentens befintliga mobiloperatör.
Föreläggande
17 februari 2025
Föreläggande mot Santander Consumer Bank
Föreläggandet rör Santanders avtal vid privatleasing av bil.
Föreläggande
12 februari 2025
Föreläggande mot Lassie AB
Försäkringsbolaget har i sin marknadsföring av djurförsäkringar använt vissa uttryck utan att kunna visa att det de påstår stämmer.
Föreläggande
26 september 2024