HD sa nej till förbud mot förseningsavgift
Den här artikeln publicerades för mer än ett år sedan. Det kan finnas information i artikeln som inte längre är aktuell.
Konsumentombudsmannen, KO, har drivit ett mål mot Svea Bank om förseningsavgifter. KO ville se ett förbud mot förseningsavgifter på lån, men Högsta domstolen ger nu företaget rätt. Men en prövning av frågan återstår.
KO ansåg att Svea Banks förseningsavgifter på lån stred mot inkassokostnadslagen och menade att lagen säger att ett företag bara får begära ersättning för vissa, i lagen uppräknade, kostnader som det haft för att få konsumenten att betala sin skuld. Förseningsavgift är inte en av de avgifter som räknas upp i lagen och därför är den inte tillåten, hävdade KO. Såväl Patent- och marknadsdomstolen som Patent- och marknadsöverdomstolen gick på KO:s linje.
Inte förbjudet
Men nu har HD funnit att det inte är förbjudet att ta ut avgiften enligt inkassokostnadslagen.
– Vi ser att HD gjort en annan bedömning än lägre instanser. Det är förstås olyckligt för alla skuldtyngda personer som ofta också måste betala dröjsmålsränta och avgifter för betalningspåminnelser, förutom förseningsavgifter, säger Ida Nyström, processråd vid KO.
"Krävs lagändring"
– Vi kan konstatera att inkassokostnadslagen i praktiken inte ger låntagarna det skydd mot överdrivna ersättningsanspråk som lagen syftar till. Det krävs en lagändring för att tillgodose låntagarnas skydd, säger hon.
Men än är inte frågan slutgiltigt avgjord. HD tar nämligen inte ställning till om förseningsavgiften rubbar balansen mellan den som tagit lån och kreditgivaren på ett sådant sätt att avgiften är oskälig. Det är den frågan som nu kommer att prövas.
Fler nyheter
Nya bestämmelser med en särskild upplysning för lån
Sedan 2019 finns krav på en upplysning med informationstext för krediter med höga kostnader. Nu kommer det nya regler som gäller för i princip alla kreditavtal.
Nyhet
13 februari 2025
Tekniska problem med Konsumentverkets webbplats – gamla nyheter har skickats ut igen
När vi slog samman sajten hallåkonsument.se med konsumentverket.se har tekniska problem uppstått. Äldre nyheter har skickats ut till våra prenumeranter igen.
Nyhet
12 februari 2025
Förbud mot Santander Banks marknadsföring av privatleasing
Banken har marknadsfört privatleasing av bil med en fast månadskostnad. Sedan visade det sig att kostnaden ökade kraftigt i takt med stigande räntor.
Nyhet
12 februari 2025