KO förbjuder Nordic Best Energis försäljningsmetoder
Konsumentombudsmannen, KO, förbjuder företaget Nordic Best Energi AB att felaktigt påstå att bolaget ringer från, eller har ett samarbete med, konsumentens befintliga elbolag.
Företaget får inte heller felaktigt påstå att telefonsamtalet rör konsumentens befintliga elavtal eller elnät.
Av anmälningar till Konsumentverket framgår att konsumenterna uppfattat att de pratat med en representant för sitt befintliga elbolag eller att säljaren representerar ett företag som har ett samarbete med konsumentens befintliga elbolag. Konsumenterna har också i vissa fall uppfattat att saken rör det befintliga elavtalet eller konsumentens elnät.
Men Nordic Best Energi har inte haft någon koppling till konsumentens elbolag eller elnät. I vissa fall har konsumenterna tecknat avtal som de inte önskat på grund av företagets felaktiga påståenden.
KO kopplar ett vite på 400 000 kronor till beslutet. Ett vite är framåtsyftande och kan dömas ut om företaget bryter mot förbudet framöver.
Fler nyheter
Nya bestämmelser med en särskild upplysning för lån
Sedan 2019 finns krav på en upplysning med informationstext för krediter med höga kostnader. Nu kommer det nya regler som gäller för i princip alla kreditavtal.
Nyhet
13 februari 2025
Tekniska problem med Konsumentverkets webbplats – gamla nyheter har skickats ut igen
När vi slog samman sajten hallåkonsument.se med konsumentverket.se har tekniska problem uppstått. Äldre nyheter har skickats ut till våra prenumeranter igen.
Nyhet
12 februari 2025
Vår information till konsumenter har flyttat in på konsumentverket.se
Nu blir det lättare för konsumenterna att hitta till Konsumentverkets stöd.
Nyhet
12 februari 2025