KO förlorar mål om kreditbetalning
Konsumentombudsmannen, KO, ville få det prövat om företag som visar delbetalning och kredit som första betalningsalternativ vid näthandel bryter mot lagen. Men Patent- och marknadsöverdomstolen ger nu företaget rätt.
År 2020 kom en lag för att skydda konsumenter från att ta krediter av slentrian eller i onödan. Då infördes bland annat en regel som innebär att om kunder som handlar på nätet kan betala på ett sätt som inte innebär kredit så ska det alternativet visas först. KO ville därför att Patent- och marknadsdomstolen prövade om utseendet på kassan hos företaget Ellos bröt mot lagen när kredit visades som första alternativ.
Nätbutiken vann
Men domstolen valde att gå på Ellos linje. KO överklagade då domen till Patent- och marknadsöverdomstolen, PMÖD. PMÖD har nu kommit fram till det ska ställas särskilda krav för att det ska anses finnas ett ansvar och att det inte finns tillräckligt med utredning kring detta i målet för att ett förbud ska kunna bli aktuellt.
HD får pröva frågan
– Domstolen har kommit fram till att det finns frågor i målet som skulle behöva prövas av Högsta domstolen, HD. KO delar den uppfattningen och kommer att överklaga domen till HD, säger Kristofer Johannesson, biträdande KO.
Fler nyheter
Nya bestämmelser med en särskild upplysning för lån
Sedan 2019 finns krav på en upplysning med informationstext för krediter med höga kostnader. Nu kommer det nya regler som gäller för i princip alla kreditavtal.
Nyhet
13 februari 2025
Tekniska problem med Konsumentverkets webbplats – gamla nyheter har skickats ut igen
När vi slog samman sajten hallåkonsument.se med konsumentverket.se har tekniska problem uppstått. Äldre nyheter har skickats ut till våra prenumeranter igen.
Nyhet
12 februari 2025
Vår information till konsumenter har flyttat in på konsumentverket.se
Nu blir det lättare för konsumenterna att hitta till Konsumentverkets stöd.
Nyhet
12 februari 2025