KO har ordet: En bransch där många tror sig stå över lagen
Efter att i flera års tid på olika sätt ha försökt förmå influerarbranschen att följa lagen agerar vi nu brett med insatser som kan komma att leda till rättsliga åtgärder för flera.
Frustrationen är stor hos mig och mina kollegor över de upprepade överträdelser av lagen som vi år efter år har noterat bland både influerare och annonsörer. Få verkar betrakta sig som ansvarsfulla företagare, utan fortsätter konsekvent att nonchalera både reglerna och följarna som reglerna är till för att värna.
Ett bevis för detta är vår tillsynsinsats som nu leder till att ett 50-tal influerare och annonsörer kommer att höra från oss. Och det är inga nybörjare vi talar om. På listan över företag som nu blir föremål för tillsyn finns flera välkända företrädare och profiler som mycket väl känner till kravet att tydligt markera reklaminlägg. Vissa har vi drivit tillsynsärenden mot tidigare, men det har uppenbarligen inte räckt för att de ska sluta vilseleda sina följare om vad som är reklam och vad som är egna privata tyckanden.
Kravet på reklammarkering finns till för att konsumenter redan vid första anblicken ska kunna identifiera vad som är reklam och inte gå blint i reklamfällan. Följarna har rätt att förstå när annonsörer och influerare försöker få dem att öppna plånboken. Det duger inte att skylla på att man inte kände till reglerna och det duger heller inte att hävda att man postade som privatperson och inte som företagare.
Det är hög tid för både annonsörer och influerare att bry sig om följarna på riktigt och följa de konsumentskyddande reglerna.
Jag har vid något tillfälle kallat den här branschen för omogen. Det var för många år sedan. Nu ser jag den snarast som en bransch där allt för många tycker sig stå över lagen. De behöver nu bli varse att faktiskt ingen står över lagen.
Cecilia Tisell, Konsumentombudsman
Fler KO har ordet
KO har ordet: Beklämmande hur e-handlare nonchalerar lagen
Drygt två år har gått sedan 30-dagarsregeln infördes i prisinformationslagen men fortfarande är det en stor andel av e-handlarna som bryter mot reglerna.
KO har ordet
20 januari 2025
KO har ordet: Konsumenternas kostnader för misslyckade köp är enorma
Varje år köper vi varor och tjänster som inte motsvarar förväntningarna. Ofta är det dyrt och krångligt att komma till rätta med de misslyckade köpen.
KO har ordet
24 april 2024
KO har ordet: Spel för barn – lönsamma marknadsplatser för företagen
Konsumtion är en naturlig del av livet på nätet. Men i de digitala spelens värld flyter många gånger nöje och konsumtion ihop.
KO har ordet
27 mars 2024