KO stämmer Den Norske Bank, DNB
Konsumentombudsmannen, KO, ansöker om stämning mot Den Norske Bank, DNB:s filial i Sverige. Saken gäller avtalsvillkor vid uthyrning, leasing, av bil.
Det handlar bland annat om vilseledande villkor om rörlig månadshyra och oskäliga prisjusteringsklausuler. Företaget har, enligt KO, marknadsfört billeasing till fast pris som sedan visat sig vara ett rörligt pris.
I stämningsansökan finns sex punkter där KO vill att Patent- och marknadsdomstolen förbjuder företagets avtalsvillkor.
För att ta del av stämningsansökan kontakta Konsumentverket via konsumentverket@konsumentverket.se och ange diarienummer 2022/1237.
Fler pågående mål
KO stämmer Avendo Distribution AB
Konsumentombudsmannen stämmer företaget Avendo Distribution AB, och personen bakom företaget, för vilseledande marknadsföring.
Pågående mål
18 juli 2024
KO stämmer 4Finance AB
Konsumentombudsmannen stämmer företaget 4Finance och begär ett förbud mot vissa av de avtalsvillkor företaget använder vid avtal om kredit med konsument.
Pågående mål
31 maj 2024