Konsumentverket agerar för att skydda barn mot otillbörliga affärsmetoder i onlinespel

PressmeddelandePublicerad: 21 mars 2025

Prenumerera

En EU-koordinerad tillsynsinsats har inletts mot det svenska bolaget Star Stable Entertainment AB efter en anmälan från organisationen Sveriges konsumenter. Insatsen leds av konsumentskyddsmyndigheterna i Sverige och Norge, och omfattar flera konsumenträttsliga överträdelser i spelet Star Stable Online.

Det handlar bland annat om följande:

  • Direkta köpuppmaningar till barn: Uppmaningar om att barn ska köpa virtuell valuta eller produkter i spelet.

  • Andra metoder för att pressa barn till köp: Tidsbegränsade erbjudanden i kombination med marknadsföring i sociala medier som pressar barn att köpa virtuell valuta eller produkter.

  • Bristande prisinformation vid köp med virtuell valuta: Pris på produkter i spelet anges endast i virtuell valuta och det saknas information om vad det motsvarar i riktiga pengar.

  • Bristande reklammarkeringar av influencers som marknadsför spelet: Företaget har inte säkerställt att de influencers som marknadsför spelet har tillräckligt tydliga reklammarkeringar.

Star Stable Entertainment AB har nu en månad på sig att svara på hur de kommer att agera utifrån de överträdelser som har identifierats.

– Det är ytterst viktigt att onlinespel och de affärsmetoder som tillämpas i spelen anpassas till barns förmåga att förstå att det finns kommersiella intressen bakom kulisserna. Det gläder mig att konsumentskyddande myndigheter inom EU nu agerar för att skydda barn från att exploateras av gamingföretag, säger Cecilia Tisell, Konsumentverkets generaldirektör och Konsumentombudsman.

EU:s konsumentskyddsnätverk har även publicerat ett vägledningsdokument om virtuell valuta i onlinespel: "Key principles on in-game virtual currencies"Extern länk. Dokumentet slår fast vilka minimikrav som gäller för företag som erbjuder köp och användning av virtuell valuta och att företag måste ta hänsyn till konsumenters, och särskilt barns, sårbarheter inom spel. Det innehåller också rekommendationer om hur pris ska anges. Publiceringen kommer att följas upp med en workshop som arrangeras av Europeiska kommissionen där spelföretagen kommer att bjudas in för att diskutera vägledningen.

Mer information finns på kommissionens webbplatsExtern länk

Kontakt för medierna: Emy Gustavsson, jurist, via Konsumentverkets presstjänst, tfn 054-19 40 20