Konsumentverket granskar olagliga metoder hos ID-skyddsföretag
Många konsumenter har hört av sig till Konsumentverket sedan de fått fakturor från ID-skyddsföretag utan att ha beställt deras tjänster. I anmälningarna syns också att säljarna ofta är påstridiga, aggressiva och skräms.
Under 2024 och hittills i år har företag som säljer ID-skydd anmälts bortåt 400 gånger. Av anmälningarna framgår att säljarna felaktigt kan påstå att det redan finns ett avtal som håller på att förlängas med fem år och så erbjuds man att minska det till tre år. Företagens säljare överdriver också riskerna med att människors personnummer finns på nätet och hävdar att företagets system ser att bedragare just nu försöker köpa varor i den uppringdes namn.
Bryter mot marknadsföringslagen
– Det är inte lagligt att överdriva riskerna och skrämmas med syfte att sälja företagens produkter. Vi ser även att en del företag riktar in sig på äldre människor som kan vara extra utsatta när det handlar om den digitala miljön, säger Adna Jetis, jurist på Konsumentverket.
Förutom vilseledande uppgifter om faror har företagens säljare förmått konsumenter att svara ja på sms i tron att de bara ska få mer information hemskickat. Enligt anmälningar till Konsumentverket har företagen däremot börjat fakturera konsumenterna, trots att det inte finns något giltigt avtal vilket strider mot lagen.
Lockar med tävlingspriser
En del företag har också lockat med priser i tävlingar, där både tävling och priser verkar vara påhittade och bara är ett sätt att få människor att fastna i prenumerationstjänster för tusentals kronor.
Genomgående är att företagen gör det svårt för konsumenter att använda sin lagstadgade ångerrätt och svårt att säga upp avtal. Företagen ska nu svara Konsumentverket och bland annat skicka in samtalsmanus, inspelade säljsamtal och bevis på att det finns avtal mellan företaget och ett antal konsumenter.
Har inte rättat sig
Flera av företagen har tidigare granskats av Konsumentverket och har ändå låtit bli att genomföra utlovade rättelser. Det gör att myndigheten nu överväger att ta till rättsliga åtgärder via Konsumentombudsmannen.
Kontakt för medierna: juristerna Adna Jetis och Julia Ramberg via Konsumentverkets presstjänst tfn 054-194020.
Fler pressmeddelanden
Bristande koll av banken – Sven förlorade sparpengar
290 000 kronor kunder överföras från Svens konto trots att bankens säkerhetssystem reagerade. Nu hjälper KO Sven att stämma Sparbanken Rekarne.
Pressmeddelande
4 mars 2025
OPR Finance döms betala sanktionsavgift på fem miljoner
Kammarrätten ger Konsumentverket rätt. OPR Finance kollade inte tillräckligt noga om kunderna kunde betala tillbaka lånen de fick av företaget.
Pressmeddelande
6 februari 2025
Domstol sätter stopp för Svea banks förseningsavgifter
Avtalsvillkor om förseningsavgifter innebär en ojämlikhet mellan avtalsparterna och ska förbjudas.
Pressmeddelande
31 januari 2025