Konsumentverket på plats under Järvaveckan för första gången
Den 29 maj startar Järvaveckan och Konsumentverket kommer finnas på plats alla dagar för att träffa besökare och berätta om vikten av att våga prata pengar.
Konsumentverket har i år ett extra fokus på insatser som berör skuldsättning bland konsumenter med utländsk bakgrund. Järvaveckan har en hög andel besökare som är utrikesfödda och många av de medverkande organisationerna jobbar med rättigheter av olika slag. Därför var det naturligt för oss att för första gången medverka på Järvaveckan. Det gör vi med budskapet ”Våga prata pengar – det tjänar du på!”. Vi kommer utifrån temat dela ut material som handlar om privatekonomi och vikten av att prata om pengar, även om många tycker det är svårt.
Monter och seminarier
Konsumentverket kommer finnas på plats under samtliga dagar med en monter där besökare kan lära sig mer om privatekonomi och viket stöd som finns att få.
Konsument Europa finns också på plats i vår monter och erbjuder stöd och information kopplat till e-handel och andra frågor om att handla från ett annat land.
Vi kommer även under veckan hålla tre olika seminarier där besökare kan lära sig mer om våra verksamheter. Tiderna för våra seminarier är:
Torsdag 30 maj klockan 16:15 Vi hjälper dig att göra rätt när något gått fel! – Konsumentverkets vägledning och annat stöd som finns för konsumenter
Fredag 31 maj klockan 13:45 Handla gränsöverskridande men inte skyddslöst – Konsument Europa pratar om konsumenträttigheter när man köper varor eller tjänster från ett annat land.
Lördag 1 juni klockan 12:30 Våga prata pengar - Panelsamtal med gäster som pratar om överskuldsättning i vårt kreditsamhälle
Om Järvaveckan
Järvaveckan anordnas på Spånga IP i Stockholm onsdag 29 maj till lördag 1 juni. Det är ett kostnadsfritt evenemang för besökare och har som syfte att minska avståndet mellan de folkvalda politikerna och invånarna. Sedan starten 2016 har Järvaveckan blivit en viktig mötesplats för samhällsengagerade företag, föreningar, myndigheter, politiker och boende i Sverige.
Fler nyheter
KO förbjuder Kviqs säljmetoder
Mobiloperatören Kviq påstod att de ringde från exempelvis Telia eller Tre, men de hade inte något samarbete utan ville sälja sina egna mobilabonnemang.
Nyhet
17 februari 2025
Nya bestämmelser med en särskild upplysning för lån
Sedan 2019 finns krav på en upplysning med informationstext för krediter med höga kostnader. Nu kommer det nya regler som gäller för i princip alla kreditavtal.
Nyhet
13 februari 2025
Tekniska problem med Konsumentverkets webbplats – gamla nyheter har skickats ut igen
När vi slog samman sajten hallåkonsument.se med konsumentverket.se har tekniska problem uppstått. Äldre nyheter har skickats ut till våra prenumeranter igen.
Nyhet
12 februari 2025