Många konsumenter får inte det stöd de behöver

NyhetPublicerad: 28 februari 2025

Prenumerera

Hälften av landets kommuner erbjuder inte längre konsumentvägledning och utvecklingen pekar på en fortsatt nedgång. Konsumentverkets rapport visar att det finns ett stort behov av oberoende konsumentstöd som idag inte tillgodoses.

Regeringen gav för ett år sedan Konsumentverket i uppdrag att stärka och utveckla stödet till den kommunala konsumentvägledningen, med syfte att stärka konsumentskyddet och förebygga överskuldsättning och privatekonomiska problem. Resultatet av uppdraget bekräftar att konsumenter i många kommuner inte erbjuds stöd som ger dem goda möjligheter att ta tillvara sina rättigheter.  

Kommunal konsumentvägledning är en frivillig verksamhet. Många kommuner uppger att de behöver prioritera sin kärnverksamhet och att de saknar resurser för att erbjuda konsumentvägledning. Flera kommuner anser att konsumenternas behov av stöd tillgodoses genom Konsumentverkets vägledning.  

Men inte heller Konsumentverkets vägledning täcker konsumenternas behov. Nästan var tredje konsument som kontaktar vägledningen behöver ett mer fördjupat stöd än det myndigheten kan erbjuda inom ramen för nuvarande uppdrag. 

Konsumentverket konstaterar i rapporten att det är angeläget att regeringen överväger och tar ställning till hur ett rimligt, ändamålsenligt och effektivt oberoende konsumentstöd bör utformas. 

Läs och ladda ner Rapport 2025:1 Konsumentstöd med utmaningar