Många nätbutiker som säljer secondhand-varor ger bristande information om rätten att returnera varor
Av nätbutiker som säljer secondhand-varor informerar 40 procent inte om ångerrätten på ett tydligt sätt och 45 procent ger bristande eller felaktig information om reklamationsrätten. Det visar en granskning från EU-kommissionen som bland annat Konsumentverket har deltagit i.
Totalt är det konsumentskyddsmyndigheter i 25 medlemsländer, Island och Norge som har granskat 356 nätbutiker som säljer secondhand-varor i en så kallad sweep.
Ångerrätten och reklamationsrätten gäller även för secondhand-varor och det är viktigt att företag ger korrekt och tydlig information om detta för att konsumenten ska vara medveten om sina rättigheter.
Enligt granskningen gav nästan hälften av nätbutikerna som säljer secondhand-varor bristande information om konsumentens rättigheter. Granskningen visade även att nästan 60 procent av de granskade nätbutikerna begränsade konsumentens reklamationsrätt för second-handvaror.
Resultatet av granskningen kan leda till att tillsynsåtgärder inleds i respektive land.
Fler nyheter
Många konsumenter får inte det stöd de behöver
Hälften av landets kommuner erbjuder inte längre konsumentvägledning och utvecklingen pekar på en fortsatt nedgång. Stort behov av oberoende konsumentstöd.
Nyhet
28 februari 2025
KO förbjuder Kviqs säljmetoder
Mobiloperatören Kviq påstod att de ringde från exempelvis Telia eller Tre, men de hade inte något samarbete utan ville sälja sina egna mobilabonnemang.
Nyhet
17 februari 2025
Nya bestämmelser med en särskild upplysning för lån
Sedan 2019 finns krav på en upplysning med informationstext för krediter med höga kostnader. Nu kommer det nya regler som gäller för i princip alla kreditavtal.
Nyhet
13 februari 2025