Myndigheter varnar för ny form av näthandel
Kemikalieinspektionen, Elsäkerhetsverket och Konsumentverket ser uppenbara risker med nätbutiker som säljer produkter som kan vara farliga för både liv och hälsa.
Under senare år har en ny form av butiker på nätet dykt upp som använder sig av en affärsmodell där det framstår som att butiken är svensk och med ett svenskt lager, men där varorna i själva verket skickas från en grossist i ett annat land, oftast utanför EU. Myndigheterna har nu identifierat flera risker med att handla från den här typen av sajter.
Kemikalieinspektionen fann vid en granskning att produkter som innehåller otillåtna ämnen var vanligast förekommande hos dropshippingbutiker. Farliga ämnen som förekom var bly i elektriska produkter, kadmium i smycken och kortkedjiga klorparaffiner och ftalater i mjuka plastmaterial.
– Problemet med dropshipping, till skillnad från plattformar som Temu och Shein, är att du lockas tro att det är av ett svenskt företag med ett svenskt lager du handlar från. Det är först i efterhand som du förstår att prylen du klickade hem kommer från andra sidan jordklotet där säkerhetskraven inte är lika högt ställda som inom EU, säger Daniel Ahlström, strategisk rådgivare vid Kemikalieinspektionen.
Även Elsäkerhetsverket ser en ökad risk med att handla från dropshippingföretag.
– Ett grundläggande problem är att det kommer in produkter som inte uppfyller krav och regler för vår marknad och att ingen kan hållas ansvarig eftersom tillverkaren ofta är okänd. Till exempel produkter som kan innebära risk för elchock och brand, säger Peter Cedmer, inspektör vid Elsäkerhetsverket. Från Konsumentverkets sida ser man också risker med produkter som inte uppfyller europeiska säkerhetskrav. Utöver det har myndigheten fått in många anmälningar från konsumenter som känner sig vilseledda av dropshippingföretag. Typiskt för många av anmälningarna är att man har beställt en produkt som marknadsförts på ett visst sätt, exempelvis med viss kvalité, men istället har det levererats något som inte alls motsvarar förväntningarna. De som sedan försökt returnera varan har hänvisats till att på egen bekostnad skicka tillbaka varan till landet det skickades från.
Kontakt för medierna:
Konsumentverkets presstjänst, 054-19 40 20 press@konsumentverket.se
Fakta: Så känner du igen ett dropshippingföretag
När du handlar online kan det vara svårt att veta om du köper från ett företag som använder sig av dropshipping. Här är några tecken att hålla utkik efter:
Otydliga kontaktuppgifter: Att det till exempel saknas kontaktvägar eller att företaget anger en privatpersons adress i stället för en företagsadress.
Andras erfarenheter: Kolla efter recensioner av nätbutiken i andra forum.
Bristfällig information om leveranstid: Leveranstiden kan vara längre än förväntat eftersom leverantören ofta är baserad utanför EU. Var noga med att kontrollera detta innan du slutför köpet.
Stavfel på hemsidan: Ibland finns det översättningsfel eller märkliga formuleringar på webbplatsen. Detta kan vara ett tecken på att företaget använder dropshipping.
Fler nyheter
Nya bestämmelser med en särskild upplysning för lån
Sedan 2019 finns krav på en upplysning med informationstext för krediter med höga kostnader. Nu kommer det nya regler som gäller för i princip alla kreditavtal.
Nyhet
13 februari 2025
Tekniska problem med Konsumentverkets webbplats – gamla nyheter har skickats ut igen
När vi slog samman sajten hallåkonsument.se med konsumentverket.se har tekniska problem uppstått. Äldre nyheter har skickats ut till våra prenumeranter igen.
Nyhet
12 februari 2025
Vår information till konsumenter har flyttat in på konsumentverket.se
Nu blir det lättare för konsumenterna att hitta till Konsumentverkets stöd.
Nyhet
12 februari 2025