Ny rapport: Fortsatta problem med reor trots ny lagstiftning
Ny lagstiftning skulle sätta stopp för reapriser som verkar bättre än de är. Men problemen som den nya bestämmelsen skulle komma till rätta med finns kvar. Det framgår av en ny rapport från Konsumentverket.
Den 1 september 2022 infördes en ny bestämmelse i prisinformationslagen. Den nya bestämmelsen säger att när en produkt säljs med ett sänkt pris ska även det tidigare priset anges. Det tidigare priset ska vara det lägsta pris som produkten har haft under de 30 senaste dagarna innan prissänkningen. Syftet med bestämmelsen är att motverka att företag höjer priset en kort tid före en prissänkning för att reapriset ska verka förmånligare än det egentligen är.
Många överträdelser
Konsumentverket har fått i uppdrag av regeringen att bland annat utreda konsekvenserna av den nya bestämmelsen och vilken effekt den fått. Utredningen redovisas nu i en rapport som konstaterar att bestämmelsen inte fått något större genomslag. Konsumentverket har under 2023 och 2024 granskat en stor mängd produkter och företag inom många olika branscher. Både på nätet och i butik. Granskningen visar att det fortfarande förekommer överträdelser i stor omfattning.
– Pris har stor betydelse för konsumenter när de handlar. Konsumenter ska kunna lita på att en prissänkning är så stor som den framställs, säger Johan Ohlsson, enhetschef på avdelningen Konsumentskydd.
Dialog med branschen
Under hösten 2023 genomförde Konsumentverket en stor granskning av e-handeln som visade att 59 procent av alla granskade prissänkta produkter inte angav korrekt tidigare pris. En uppföljning några månader senare visade ingen förbättring. Sex av tio företag visade brister.
Konsumentverket har dessutom granskat prissänkningar i dagligvaruhandeln och genomfört en fältundersökning i fysiska butiker. Även dessa granskningar har visat på brister som att tidigare pris inte anges alls eller att det anges på ett otydligt sätt som inte lever upp till lagens krav. Konsumentverket har dessutom varit i kontakt med branschorganisationer för att få deras bild av konsekvenserna av den nya bestämmelsen. Dialogen kommer att fortsätta under hösten.
– Vi har nu kontaktat branschen för att presentera innehållet i rapporten. Vi planerar även för nya tillsynsinsatser under hösten med anledning av de brister som finns, säger Johan Ohlsson.
Ladda ner rapporten Marknadsföring av prissänkningar
Läs om reglerna för prisinformation
Kontakt för medierna: Johan Ohlsson, enhetschef, via presstjänsten telefon 054-19 40 20
Fler pressmeddelanden
OPR Finance döms betala sanktionsavgift på fem miljoner
Kammarrätten ger Konsumentverket rätt. OPR Finance kollade inte tillräckligt noga om kunderna kunde betala tillbaka lånen de fick av företaget.
Pressmeddelande
6 februari 2025
Domstol sätter stopp för Svea banks förseningsavgifter
Avtalsvillkor om förseningsavgifter innebär en ojämlikhet mellan avtalsparterna och ska förbjudas.
Pressmeddelande
31 januari 2025
Fortsatta brister med marknadsföring av reapriser – nu ingriper Konsumentverket mot flera företag
Många e-handelsföretag som lockar med rea lever fortfarande inte upp till lagens bestämmelser. Det visar en ny granskning från Konsumentverket.
Pressmeddelande
20 januari 2025