Reklam för garanti kan vara vilseledande
När Konsumentverket granskade 28 företag som säljer vitvaror och hemelektronik hade mer än hälften vilseledande marknadsföring av garantier.
Enligt lagen har du reklamationsrätt i tre år, och de första två åren är det säljaren som har ansvaret att visa att det inte rör sig om ett ursprungligt fel. Reklamationsrätt innebär att du kan klaga när en vara gått sönder och antingen få den lagad kostnadsfritt eller bytt mot en ny. Förutsättningen är att du inte själv orsakat skadan genom en olyckshändelse eller felhantering.
Behöver ge fler fördelar
– Om ett företag marknadsför till exempel ett kylskåp med att det har två års garanti, men garantin inte ger dig några fördelar utöver det skydd du redan har genom konsumentköplagen, då anser vi att det är vilseledande. För att det ska vara okej att lyfta fram garantin i marknadsföringen måste den innehålla något mer, som fler fördelar, säger Linnéa Fernström, jurist på Konsumentverket.
Det kan också vara vilseledande om företaget marknadsför kylskåpet med två års garanti utan att berätta mer om vad garantin innebär.
Företagets ansvar längre tid
2022 kom en ny konsumentköplag med ett starkare skydd för konsumenterna när varor slutar fungera eller går sönder. I den tidigare lagen fanns samma bestämmelser om reklamation, men då var det bara de första sex månaderna som företaget hade bevisbördan. Sedan våren 2022 är företagets bevistid förlängd till två år.
Information till branschen
Nu får alla företag som granskades ta del av resultatet. Granskningen skickas också till branschorganisationer för information att sprida till sina medlemsföretag. Konsumentverket ser gärna frivilliga rättelser, men om det krävs kommer myndigheten att gå vidare och inleda tillsynsärenden mot företag som använder sig av vilseledande marknadsföring av garantier.
Fler nyheter
Nya bestämmelser med en särskild upplysning för lån
Sedan 2019 finns krav på en upplysning med informationstext för krediter med höga kostnader. Nu kommer det nya regler som gäller för i princip alla kreditavtal.
Nyhet
13 februari 2025
Tekniska problem med Konsumentverkets webbplats – gamla nyheter har skickats ut igen
När vi slog samman sajten hallåkonsument.se med konsumentverket.se har tekniska problem uppstått. Äldre nyheter har skickats ut till våra prenumeranter igen.
Nyhet
12 februari 2025
Vår information till konsumenter har flyttat in på konsumentverket.se
Nu blir det lättare för konsumenterna att hitta till Konsumentverkets stöd.
Nyhet
12 februari 2025