Shein utreds av Konsumentverket och andra europeiska konsumentskyddsmyndigheter

NyhetPublicerad: 5 februari 2025

Prenumerera

I dag meddelade EU-kommissionen att en utredning har inletts av den kinesiska e-handelsjätten Shein. I höstas fick Temu hård kritik av EU:s konsumentskyddsnätverk för sin marknadsföring som strider mot EU-rätten.

Det som konsumentskyddsmyndigheterna nu ska utreda är om Shein lever upp till de skyldigheter och förbud som följer av flera EU-direktiv.

Det rör sig om:

  • Direktivet om otillbörliga affärsmetoder som bland annat innebär att företag måste förse konsumenter med transparent och korrekt information, samt säkerställa att konsumenter inte vilseleds.

  • Konsumenträttdirektivet som ytterligare specificerar vad för slags information som företag ska ge konsumenter vid köp online.

  • Direktivet om oskäliga avtalsvillkor som förbjuder företag att tillämpa allmänna villkor som medför en betydande obalans mellan parterna till nackdel för konsumenten.

  • Prisindikationsdirektivet som reglerar hur företag ska presentera priser och annonsera prisreduktioner (rea).

  • E-Handelsdirektivet som ställer upp generella krav för e-handel gällande bland annat transparens, annonser och digitala kontrakt.

När utredningen är klar kommer konsumentskyddsmyndigheterna att informera Shein om resultatet. Först då kan det bli aktuellt att kommunicera resultatet av utredningen till allmänheten eftersom innehållet i utredningen omfattas av sekretess.

Insatsen aviserades i samband med att kommissionen presenterade en rapport om säker och hållbar e-handel. Rapporten innehåller flera olika initiativ som syftar till att tackla de utmaningar som kan kopplas till dagens e-handel som exempelvis plattformar som inte följer EU:s konsumentskydds- och produktsäkerhetsregelverk. I rapporten nämns vikten av tillsyns- och marknadskontrollmyndigheters arbete.

Läs mer på EU-kommissionens webbplats

Safe and sustainable e-commerce imports