Trafikskolor glömmer ångerrätten
Konsumentverket har granskat trafikskolor under våren och finner att en del företag inte informerar om ångerrätten, trots att den gäller vid köp på distans.
Under våren har myndigheten tittat närmare på marknadsföring och avtalsvillkor hos 16 trafikskolor runt om i landet.
Stora pengar
Teori- och körlektioner kan handla om mycket pengar och den som vill ta körkort är ofta ung.
– Just den kombination kan göra att man är rätt sårbar som konsument. Därför ville vi se att trafikskolorna inte vilseleder i sin information och marknadsföring eller använder oskäliga avtalsvillkor, säger Adna Jetis, jurist på Konsumentverket. Det är hon och kollegan Daniel Elm som har genomfört granskningen.
Flera ”Sveriges bästa”
Över lag sköter sig trafikskolorna bra, både när det gäller marknadsföring och avtalsvillkor. Visserligen stötte juristerna på otillåtna påståenden som ”Sveriges bästa” på flera håll, men annars var det få överträdelser i marknadsföringen.
Rätt att ångra köpet
Det allvarligaste problemet som dök upp i granskningen var att flera företag inte informerade om ångerrätten. Den gäller när konsumenten köper lektioner på distans, det vill säga på nätet eller via telefon.
– Du har rätt att ångra dig inom 14 dagar, och få pengarna tillbaka. Det är bara om du påbörjat utbildningen som du inte längre kan ångra dig. Det här är viktigt att veta om något händer som gör att du behöver ändra dina planer, säger Daniel Elm.
Kolla villkoren
Om du står i begrepp att köpa lektioner av en trafikskola är det också bra att kolla företagets villkor för avbokningar. De kan skilja sig åt mellan företagen och det är vad som står i avtalsvillkoren som gäller.
Granskningen visade också att några företag använde sig av Sveriges Trafikutbildares Riksförbunds, STR:s, logga på sin webbplats, utan att uppfylla branschorganisationens samtliga krav. Efter granskningen har ett företag valt att ta bort STR-loggan snarare än att följa branschorganisationens praxis.
Fler nyheter
KO förbjuder Kviqs säljmetoder
Mobiloperatören Kviq påstod att de ringde från exempelvis Telia eller Tre, men de hade inte något samarbete utan ville sälja sina egna mobilabonnemang.
Nyhet
17 februari 2025
Nya bestämmelser med en särskild upplysning för lån
Sedan 2019 finns krav på en upplysning med informationstext för krediter med höga kostnader. Nu kommer det nya regler som gäller för i princip alla kreditavtal.
Nyhet
13 februari 2025
Tekniska problem med Konsumentverkets webbplats – gamla nyheter har skickats ut igen
När vi slog samman sajten hallåkonsument.se med konsumentverket.se har tekniska problem uppstått. Äldre nyheter har skickats ut till våra prenumeranter igen.
Nyhet
12 februari 2025