1. Du kan få en påminnelse eller ett inkassokrav
Oftast får du en påminnelse om du inte betalat en faktura i tid. Många företag lägger på en påminnelseavgift.
Betalar du inte efter påminnelsen kan du få ett inkassokrav. Företag har rätt att ta ut en kostnad även för inkassokravet.
Företag måste inte skicka påminnelser eller inkassokrav. Det betyder att de kan vända sig direkt till Kronofogden om du inte betalar en faktura.
2. Du kan behöva betala dröjsmålsränta
Betalar du inte i tid får företaget ta ut dröjsmålsränta. Men det måste stå i avtalet mellan dig och företaget.
3. Du kan få ett betalningsföreläggande hos Kronofogden
Betalar du inte kan den du är skyldig pengar kontakta Kronofogden för att kräva in pengarna av dig. Då får du ett brev av Kronofogden. När du får brevet kallas det att du får ett betalningsföreläggande.
Du behöver betala eller protestera mot betalningsföreläggandet. Annars meddelar Kronofogden ett så kallat utslag. Det betyder att Kronofogden beslutar att du ska betala det som företaget kräver.
Vad är indrivning och utmätning?
När det finns ett utslag kan företaget be Kronofogden om hjälp med att kräva in pengarna av dig. Det kallas för indrivning.
Kronofogden gör en indrivning genom en så kallad utmätning. En utmätning innebär att Kronofogden drar pengar från din lön eller annan inkomst. De kan också sälja saker du äger för att betala din skuld.
Du får alltid behålla det du behöver för att kunna försörja dig och din familj.
Vad är en betalningsanmärkning och när får du en sådan?
En betalningsanmärkning är en anteckning om att någon inte betalat en skuld i tid.
Får du ett betalningsföreläggande från Kronofogden och betalar i tid, får du ingen betalningsanmärkning. Det är först när Kronofogden meddelar ett utslag som du får en anmärkning.
Det är kreditupplysningsföretag som ger betalningsanmärkningar. De hämtar informationen från bland annat Kronofogdens och Skatteverkets databaser. Anmärkningen finns i tre år.
Får du en betalningsanmärkning kan det bli svårt att till exempel hyra bostad, söka banklån eller skaffa abonnemang.
Klaga alltid om du får betalningskrav som inte stämmer
Har du fått ett felaktigt krav som inte stämmer? Då måste du bestrida kravet. Det kan vara:
- en felaktig faktura
- ett inkassokrav
- ett krav från Kronofogden.
Att bestrida betyder att du meddelar den du fått kravet ifrån att du protesterar mot kravet och samtidigt inte betalar.
Men du måste ha goda skäl till att du inte betalar, till exempel att det gäller något du inte beställt. Att du inte har råd räcker inte som skäl.
Inkassokrav och betalningsanmärkningar