About the Swedish Consumer Agency and how to contact us

Om Konsumentverket och hur du kontaktar oss - Engelska

The Swedish Consumer Agency is a central government agency based in Karlstad. We deal with matters related to the purchase of goods and services. Together, we contribute to a more secure market in which both consumers and businesses know the rules.

Translated page: This text has been translated from Swedish. The text and appearance of the page may look different from the original page.

The Swedish Consumer Agency works to ensure that:

  • businesses comply with consumer-protection legislation;

  • goods and services are safe to use;

  • consumers know and exercise their rights; and

  • households receive support to manage their finances.

This is how the Swedish Consumer Agency is governed

The Swedish Consumer Agency’s assignments and areas of responsibility are regulated in acts and ordinances passed by the Riksdag and the Government.

The Consumer Ombudsman

The Swedish Consumer Agency is led by a director-general, who is also the Consumer Ombudsman. The Consumer Ombudsman ensures that businesses comply with consumer-protection regulations, including by bringing legal actions before the courts.

Independent guidance for consumers

The Swedish Consumer Agency offers guidance to consumers in Swedish and English. We answer questions about the purchase of goods and services. We can also refer you to experts at other government agencies, consumer-advice bureaus or municipal consumer advisors.

Our advisors can also refer you to ECC Sweden, part of the European Consumer Centres Network, where you can obtain advice if you have made a purchase from another Member State, the United Kingdom, Iceland or Norway.

Tip us off when a company has done something wrong

Do you believe that a company has done something wrong, or have you discovered a risk associated with a product or service? If so, you can tip us off by submitting a complaint. We will register your complaint and then decide whether we should investigate the company or product. You will not receive any personal feedback or assistance regarding your complaint.

Contact the Swedish Consumer Agency

Telephone: +46 (0)771 525 525

Email address konsumentverket@konsumentverket.se

Postal address: Box 48, 651 02 Karlstad

Visiting address: Tage Erlandergatan 8A, Karlstad

Please bear in mind that any correspondence with us will become an official document that can be requested by members of the public under the principle of public access to information.

Om Konsumentverket och hur du kontaktar oss

Konsumentverket är en statlig myndighet som finns i Karlstad. Vi arbetar med frågor som rör köp av varor och tjänster. Tillsammans bidrar vi till en säkrare marknad där både konsumenter och företag vet vad som gäller.

Konsumentverket arbetar för att:

  • företag ska följa de konsumentskyddande lagarna

  • varor och tjänster ska vara säkra att använda

  • konsumenter ska känna till och använda sina rättigheter

  • hushåll ska få stöd med att hantera sin ekonomi.

Så styrs Konsumentverket

Konsumentverkets verksamhet regleras i lagar och förordningar som beslutas av riksdagen eller regeringen. I dessa beskrivs våra uppgifter och ansvar.

Konsumentombudsmannen

Konsumentverket leds av en generaldirektör som också är Konsumentombudsman. Konsumentombudsmannen ser till att företagen följer konsumentskyddande regler, bland annat genom att pröva frågor i domstol.

Vägledning till konsumenter

Konsumentverket ger vägledning till konsumenter på svenska och engelska. Vi svarar på frågor om köp av varor och tjänster. Vi kan också hjälpa dig vidare till experter hos andra myndigheter, konsumentbyråer eller kommunal konsumentvägledning.

Genom våra vägledare når du även Konsument Europa. Där kan du få rådgivning om du köpt något från ett annat land inom EU, Storbritannien, Island eller Norge.

Tipsa oss när ett företag gjort fel

Tycker du att ett företag gjort fel eller har du upptäckt en risk med en vara eller tjänst? Då kan du tipsa oss genom att göra en anmälan. Vi registrerar din anmälan och avgör sedan om vi ska granska företaget eller produkten. Du får ingen personlig återkoppling eller hjälp efter din anmälan.

Kontakta Konsumentverket

Telefonnummer: 0771-525 525

E-postadress: konsumentverket@konsumentverket.se

Postadress: Box 48, 651 02 Karlstad

Besöksadress: Tage Erlandergatan 8A, Karlstad

Tänk på att det du skickar till oss blir en allmän handling och kan begäras ut av andra.