Öppet köp och bytesrätt

Öppet köp och bytesrätt innebär att konsumenten kan köpa en vara men sedan ändra sig inom en bestämd tid. Det är upp till dig om du vill erbjuda öppet köp och/eller bytesrätt.

Är du konsument?

Den här sidan är riktad till företagare. Du hittar information till konsumenter på Konsumentverkets webbplats hallåkonsument.se: Öppet köp och bytesrätt

Det är många företagare som erbjuder öppet köp och/eller bytesrätt. Men det finns ingen lag som ger konsumenten rätt till öppet köp och/eller bytesrätt. Det är alltså frivilligt för dig att välja om du vill erbjuda konsumenter öppet köp och/eller bytesrätt.

Om du väljer att erbjuda öppet köp och/eller bytesrätt är det viktigt att du antecknar det, till exempel på kvittot. Ange också hur länge öppet köp/bytesrätt gäller och om det inte gäller någon specifik vara, till exempel underkläder.

Konsumenten ska lämna tillbaka varan inom den angivna tiden och varan ska vara i samma skick som när den köptes.

Pengar eller tillgodokvitto tillbaka

När det gäller öppet köp så ska konsumenten få tillbaka pengarna om konsumenten vill lämna tillbaka en vara. För bytesrätt kan du antingen erbjuda konsumenten att byta varan mot en annan eller att få ett tillgodokvitto.

Visa att varan är köpt av dig

Om konsumenten vill använda öppet köp eller bytesrätt kan du kräva att konsumenten ska kunna bevisa att varan är köpt av ditt företag, till exempel genom att visa upp ett kvitto.

Reklamationsrätt

Oavsett om du väljer att erbjuda konsumenten öppet köp och/eller bytesrätt har konsumenten enligt lag rätt att reklamera en vara som har ett ursprungligt fel om felet visar sig inom tre år från köptillfället.

Mer om reklamation på sidan Fel på varan som kunde köpt

Ångerrätt

Vid försäljning på distans eller utanför affärslokaler har konsumenten som huvudregel lagstadgad ångerrätt. Det innebär att konsumenten har rätt att ångra sig inom 14 dagar från det att konsumenten tog emot varan.

Läs mer om ångerrätten

Senast granskad 23 maj 2024