Spel, alkohol, tobaksfria nikotinprodukter, e-cigaretter och tobak - regler för företag
Här har vi samlat information om regler du som företagare behöver känna till inom områden kopplade till allmän folkhälsa. Det handlar om regler vid marknadsföring av spel, alkohol, tobaksfria nikotinprodukter, e-cigaretter och tobak.
Tänk på
Du som företagare är skyldig att hålla dig uppdaterad både på specifik lagstiftning inom de olika områdena, men även på allmänna marknadsrättsliga regler.
Spel om pengar
För att tillhandahålla spel i Sverige krävs som huvudregel en licens utfärdad av Spelinspektionen.
Vid marknadsföring av spel behöver du som företagare förhålla dig till flera lagar – både den specifika spellagstiftningen och den allmänna marknadsföringslagstiftningen. I dina avtalsvillkor när du erbjuder spel till konsumenter gäller även lag om avtalsvillkor i konsumentförhållanden. Du är skyldig att hålla dig uppdaterad på gällande lagstiftning.
Mer om avtalsvillkorslagen här på webbplatsen
Spellagen omfattar spel om pengar, eller varor med ett värde i pengar, som tillhandahålls i Sverige. Spelet ska kräva en insats av deltagarna. Möjligheten att vinna ska till någon del bero på faktorer som spelaren själv inte kan förutse eller kontrollera. Lotterier, kombinationsspel och vadhållning är kategorier av spel som omfattas av lagen. Olika former av förströelse-, sällskaps- eller datorspel omfattas exempelvis inte.
Spellagen (2018:1138) på riksdagen.se
Fler relevanta lagar
- Marknadsföringslagen 2008:486 på riksdagen.se
- Radio- och tv-lagen på riksdagen.se
- Spelförordningen 2028:1475 på riksdagen.se
- Föreskrifter och allmänna råd på Spelinspektionens webbplats
- Lag om avtalsvillkor i konsumentförhållanden på riksdagen.se
Delat ansvar för tillsyn
Inom spelområdet är tillsynsansvaret fördelat på flera olika myndigheter.
Spelinspektionens ansvar
Spelinspektionen har det huvudsakliga tillsynsansvaret över spellagen. Spelinspektionen ska kontrollera spelverksamheter och se till att de följer spellagen och att de föreskrifter och villkor som meddelats följs. Myndigheten har som uppgift att bevilja licens till spelbolag som ansöker om spellicens på den svenska marknaden. Spelinspektionen ska även utbilda och informera om den lagstiftning som rör spel samt informera regeringen om hur spelmarknaden utvecklas i Sverige och utomlands.
Konsumentverkets ansvar
Konsumentverket har delat tillsynsansvar tillsammans med Spelinspektionen över reglerna gällande marknadsföring av spel i spellagen. Myndigheten har det primära tillsynsansvaret över 15 kap. 1–3 §§ i spellagen. Paragraferna reglerar måttfull marknadsföring, direktreklam, informationsskyldighet och reklam riktad till barn och unga. Marknadsföring som strider mot dessa regler ska anmälas till Konsumentverket.
Kommunernas ansvar
Kommunerna bedriver tillsyn över registreringslotterier.
Granskningsnämnden för radio och tv
Nämnden granskar bestämmelserna om produktplacering och sponsring enligt radio- och tv-lagen.
Marknadsföringen ska vara måttfull
All marknadsföring av spel måste vara måttfull enligt 15 kap. 1 § spellagen. För att avgöra om en marknadsföringsåtgärd är måttfull bör en helhetsbedömning göras.
Avgörande för bedömningen är hur marknadsföringen är tänkt att uppfattas av den krets den riktar sig till, det medium som används och det innehåll som marknadsföringen har. Marknadsföringen bör inte vara påträngande eller väcka särskild uppmärksamhet. Den bör ge en saklig, balanserad och pålitlig presentation av den marknadsförda spelformen och chanserna att vinna. Kommersiella budskap bör begränsas till relevanta fakta rörande spelet, presenterad i så saklig form som möjligt och utan irrelevanta inslag.
Marknadsföringen bör inte heller:
- Ge intryck av att chanserna att vinna är större än vad de faktiskt är eller att skicklighet kan påverka utfallet när så inte är fallet.
- Få mottagaren att känna sig pressad att spela eller att mottagaren känner sig pressad om denne inte spelar.
- Förmedla bilden av spel som socialt attraktivt eller innehålla uttalanden från välkända personer, med antydan om att deltagande i spel har bidragit till deras framgång.
- Påstå att spelande kan vara en lösning på sociala, yrkesmässiga eller personliga problem.
- Ge sken av att vara ett alternativ till en anställning, en lösning på ekonomiska problem eller en form av ekonomisk investering.
- Innehålla ogrundade uttalanden om den avkastning som spelare kan förvänta sig.
- Förmedla bilden av att spel är gratis, fritt eller liknande om så inte är fallet.
Reklam och sponsring till barn och ungdomar
Enligt 15 kap. 1 § 2 st. spellagen får marknadsföring av spel inte riktas särskilt till personer under 18 år. Förbudet gäller reklam som avsiktligen riktas direkt till barn och ungdomar. Det gäller även marknadsföring som genom sin utformning kan antas tilltala eller påverka barn och ungdomar.
Enligt 15 kap. 5 § spellagen är det generellt sett tillåtet för en licenshavare att ingå avtal om sponsring. Det finns heller inget hinder mot sponsringssamarbeten mellan en licenshavare och föreningar med medlemmar under 18 år. Dock är barn och ungdomar en särskilt skyddsvärd grupp. Det anses därför olämpligt om en person under 18 år agerar ”reklampelare” för ett spelföretag.
En licenshavare som ingår ett sponsringsavtal måste därför säkerställa att deras logotyper och namn på spelprodukter eller tjänster inte förekommer på produkter, till exempel kläder, som är avsedda att användas av personer under 18 år. Sponsringsbestämmelsen ligger under Spelinspektionens tillsynsområde.
Direktreklam
Enligt 15 kap. 2 § spellagen är det förbjudet att skicka direktreklam till en spelare som stängt av sig från spel. Det är också förbjudet att skicka direktreklam till en spelare som sagt upp sitt spelkonto så länge spelaren i samband med sin uppsägning inte aktivt godkänt detta.
Det går att stänga av sig från spel direkt hos licenshavaren eller genom en anmälan till det nationella avstängningsregistret Spelpaus.se. Vid en anmälan till Spelpaus.se stängs man av från att spela hos, och få direktreklam från, alla licenshavare som anordnar spel där registrering krävs. Vid avstängning hos en specifik licenshavare gäller avstängningen och förbudet mot direktreklam enbart hos den specifika aktören. Innan direktreklam för spel skickas till en person är licenshavaren skyldig att kontrollera om personen är avstängd i det nationella avstängningsregistret.
Utöver förbudet i 15 kap. 2 § spellagen gäller de generella reglerna om obeställd reklam i 19–21 §§ marknadsföringslagen. Som huvudregel är det inte tillåtet att skicka elektronisk post, så som sms eller e-post, om inte konsumenten först har samtyckt till det. När det gäller brevlådereklam och telefonförsäljning är det tillåtet så länge konsumenten inte på förhand har motsatt sig att bli uppringd eller ta emot brevlådereklam.
All direktreklam måste även uppfylla kravet på måttfullhet i 15 kap. 1 § spellagen och informationsskyldigheten i 15 kap. 3 § spellagen.
Marknadsföring av bonuserbjudanden
Enligt 14 kap. 9 § spellagen får en licenshavare enbart erbjuda eller lämna bonus vid första speltillfället hos licenshavaren. Det gäller oavsett om licenshavaren driver flera olika spelverksamheter. Villkor och regler som gäller för erbjudandet måste framgå klart och tydligt när bonusen erbjuds och när den utnyttjas av spelaren. Bonusens villkor ska vara utformade på samma sätt för alla spelare som spelar samma spel. Marknadsföring av bonuserbjudanden måste även uppfylla kravet på måttfullhet i 15 kap. 1 § spellagen och informationsskyldigheten i 15 kap. 3 § spellagen.
Det är Spelinspektionen som främst bedriver tillsyn över bestämmelsen om bonuserbjudanden i 14 kap. 9 § spellagen. Även Konsumentverket kan dock komma att granska marknadsföringen av bonusar utifrån denna bestämmelse. Vidare kan Konsumentverket agera om marknadsföringen av ett bonuserbjudande till exempel inte uppfyller måttfullhetskravet (15 kap. 1 § spellagen) eller är vilseledande (10 § marknadsföringslagen).
Licenshavarens informationsskyldighet
Marknadsföring av spel ska innehålla tydlig information om lägsta ålder för att få spela enligt 15 kap. 3 § spellagen. Enligt samma paragraf måste även licenshavaren se till att kontaktuppgifter till en stödorganisation finns på platser där spel bedrivs och i samband med marknadsföring av spel. Kontaktuppgifterna ska tydligt framgå då det är en viktig åtgärd för att upprätthålla ett starkt skydd mot spelproblem. Detta gäller dock inte marknadsföring i radio.
Reklam, sponsring och produktplacering av spel i radio och tv
Det är inte tillåtet att marknadsföra spel som saknar nödvändig licens i tv-sändningar, beställ-tv, sökbar text-tv eller radiosändningar som omfattas av radio- och tv-lagen. Förbudet finns i 15 kap. 6 § 1 st. spellagen. Enligt andra stycket i samma bestämmelse är det heller inte tillåtet för leverantörer av videodelningsplattformar på internet att visa reklam före, under eller efter videor eller tv-program, som är upplagda av användare av plattformen. Förbudet gäller även för leverantörer av videodelningsplattformar på internet, enligt andra stycket i samma bestämmelse.
Aktörer utan licens får inte heller sponsra (7 kap. 2 b § radio- och tv-lagen) eller marknadsföra sig genom produktplacering (6 kap. 2 § radio- och tv-lagen) i radio- eller tv-program. Granskningsnämnden för radio och tv utövar tillsyn över bestämmelserna i radio- och tv-lagen.
Reklamprislotterier utan insats
Det behövs ingen spellicens för reklamprislotterier som inte kräver någon insats. Det innebär att det inte krävs någon licens om man till exempel har en utlottning där deltagarna ska ”dela och gilla” innehåll i sociala medier. Vid tillsyn gällande reklamprislotterier tillämpas marknadsföringsreglerna i spellagen och marknadsföringslagens generella regler.
Mål PMT 17459-18
Patent- och marknadsdomstolen (PMD) har i mål PMT 17459-18 förbjudit en licenshavare att marknadsföra sina speltjänster genom en så kallad takeover-annons och 20 olika marknadsföringspåståenden.
Domstolen fann att marknadsföringen strider mot kravet på måttfullhet som gäller vid marknadsföring av spel. Takeover-annonsen ansågs vara påträngande och inte måttfull. De 20 marknadsföringspåståendena delades upp i fyra kategorier: påståenden som antyder att spelaren kan påverka utgången, påståenden som betonar snabba spel och snabba utbetalningar, påståenden som uppmanar till att spela omedelbart och påståenden som ger intryck av att man snabbt kan vinna stora belopp. "Här är klockrena vägen till guldet" och "Så kan du ta hem miljoner på väg till jobbet". Domstolen bedömde att dessa påståenden strider mot spellagens krav på måttfullhet.
Mål PMT 13246-19
PMD har i mål PMT 13246-19 förbjudit licenshavaren att marknadsföra kasinospel online med bonuserbjudanden som inte uppfyller måttfullhetskravet i spellagen.
Domstolen fann att bonuserbjudandet “100 spins upp till 2000 kr bonus” inte tydligt angav de väsentliga villkoren för att ta del av bonusen. Villkoren var svårlästa och krävde att konsumenten omsatte mycket pengar på kort tid. Inget av de villkor som gäller för att konsumenten ska kunna ta del av bonuserbjudandet framgick tydligt i marknadsföringen. Konstruktionen av erbjudandet gjorde det också svårt för konsumenterna att förstå dess innebörd. Domen betonar vikten av att konsumenter får klar och tydlig information om villkor för bonuserbjudanden.
Mer vägledning om måttfull marknadsföring
Vidare vägledning för bedömning av vad som kan anses strida mot kravet på måttfull marknadsföring finns hos EU-kommissionen och branschorganisationerna Spelbranschens Riksorganisation och Branschföreningen för Onlinespel:
Kommissionens rekommendation om onlinetjänster på EU:s webbplats
Svenska spelbranschens Riktlinjer för marknadsföring på sper.se
Granskningar
Konsumentverket genomförde under 2019 en stor granskning av marknadsföring av spel i olika medier. Resultatet av granskningen och Konsumentverkets bedömning i olika sakfrågor finns sammanfattade i en promemoria.
Promemorian Granskning av marknadsföring på spelområdet
Under 2020 genomförde Konsumentverket en uppföljning av föregående års granskning av marknadsföring på spelområdet. Resultatet av uppföljningen framgår av följande promemoria:
Promemorian Marknadsföring av spel – En uppföljning av 2019 års granskning
Under 2020 genomförde Konsumentverket en granskning av licenshavares standardavtalsvillkor till konsumenter. Resultatet av granskningen och Konsumentverkets bedömning framgår av följande promemoria:
Alkohol
Vid marknadsföring av alkohol behöver du som företagare ha koll på flera lagar. Både den specifika lagstiftningen på alkoholområdet och den allmänna marknadsrättsliga lagstiftningen. Du är skyldig att hålla dig uppdaterad på lagstiftningen.
Mer om marknadsföringslagen här på webbplatsen
Relevanta lagar och regler
- Alkohollagen (2010:1622) på riksdagen.se
- Marknadsföringslagen (2008:486) på riksdagen.se
- Radio och tv-lagen (2010:696) på riksdagen.se
- Konsumentverkets allmänna råd KOVFS 2023:1
- Direktivet om audiovisuella medietjänster på EU:s webbplats
Vilka produkter omfattas av alkohollagen?
Alkoholdryck är dryck som har en alkoholhalt som överstiger 2,25 volymprocent. Med ett alkoholdrycksliknande preparat avses ett alkoholhaltigt preparat som ur konsumtionssynpunkt är att jämställa med alkoholdrycker eller som kan antas användas som berusningsmedel. De bestämmelser som gäller för marknadsföring av alkoholdrycker finns i kapitel 7 i alkohollagen (2010:1622).
Fördelningen av tillsynsansvar inom alkoholområdet
På alkoholområdet är tillsynsansvaret fördelat på flera olika myndigheter.
Konsumentverkets ansvar
Konsumentverket har den centrala tillsynen över marknadsföringsreglerna. Myndigheten granskar marknadsföring i tidningar, på internet, tv och radio, på försäljnings- och tillverkningsställen, marknadsföring som sker genom direktreklam eller på platser dit allmänheten har tillträde.
Konsumentverket och kommunen har ett delat tillsynsansvar mot den som har serveringstillstånd och marknadsföring som sker på eller i anslutning till serveringsställen.
Kommunernas ansvar
Kommunerna utövar tillsyn över marknadsföring av alkohol på eller i anslutning till serveringsställen. Kommunerna prövar och meddelar även serveringstillstånd. De ansvarar även tillsammans med Polismyndigheten för den omedelbara tillsynen av ålderskontroll, försäljning av alkohol och den allmänna ordningen på serveringsstället.
Länsstyrelsernas ansvar
Länsstyrelserna utövar tillsyn inom respektive län. De har ett samordnande ansvar för kommunernas tillsyn och ska biträda kommunerna med råd.
Folkhälsomyndighetens ansvar
Folkhälsomyndigheten har ansvaret på en central (nationell) nivå för att all försäljning av alkohol sker ansvarsfullt och att lagar och bestämmelser på alkoholområdet efterlevs.
Mediemyndighetens ansvar
Mediemyndigheten har tillsyn över förbuden mot produktplacering och sponsring i radio- och tv-lagen.
Särskilt måttfull marknadsföring
All marknadsföring av alkoholdrycker och alkoholdrycksliknande preparat, som till exempel alkoglass, ska vara enligt kravet på särskild måttfullhet. Det innebär att marknadsföringen ska inriktas på att lämna neutral och saklig information om produkten. Marknadsföringen får inte uppmana till bruk av alkohol eller syfta till att väcka särskild uppmärksamhet.
Särskild måttfullhet innebär också att marknadsföringen inte får vara uppsökande eller påträngande. Måttfullhetskravet gäller för alla aspekter av marknadsföringen - hur den är utformad, var marknadsföringen finns och hur den kommuniceras. Måttfullhetskravet omfattar även förpackningar och etiketter. Mer detaljerad information om vad kravet på särskild måttfullhet innebär finns i Konsumentverkets allmänna råd KOVFS 2023:1:
Allmänna råd om marknadsföring av alkohol-KOVFS 2023:1
Marknadsföring av alkohol på internet
När alkohol marknadsförs på internet, i sociala medier och i appar ska de generella reglerna som gäller för all marknadsföring följas. Kravet på att marknadsföring av alkohol ska vara särskilt måttfull måste vara uppfyllt, även vid marknadsföring av produkter på internet. Det är inte heller tillåtet att rikta marknadsföring av alkohol särskilt till eller skildra barn och ungdomar som inte har fyllt 25 år.
I Konsumentverkets allmänna råd finns mer vägledning om marknadsföring på internet (se länk ovan). Här är några viktiga punkter från innehållet:
- Marknadsföring av alkoholdrycker och alkoholliknande preparat bör bara ske på platser där målgruppen eller minst 70 % av besökarna är över 25 år.
- Webbplatser som säljer eller huvudsakligen inriktas på marknadsföring av alkohol bör ha en funktion som kontrollerar åldern på besökaren.
- På webbplatser bör pop up-rutor eller takeover-annonser undvikas, eftersom de anses uppsökande och påträngande.
- Direktreklam är endast tillåtet om mottagaren först uttryckligen begärt att ta emot sådan marknadsföring.
- Det ska tydligt framgå vad som är redaktionell text och vad som är marknadsföring.
- Vid marknadsföring på till exempel bloggar och i sociala medier är det extra viktigt att marknadsföring och redaktionell text och/eller privata inlägg inte förväxlas med varandra. Det är även viktigt att tänka på hur företag uttrycker sig, vilka som ingår i målgruppen och vilka som tar del av innehållet.
- Även bilder i kommersiella annonser på internet ska följa "bildregeln" i 7 kap. 5 § 1 st. alkohollagen. Det innebär att bilden bara får visa varan eller råvaror som ingår i varan, enstaka förpackningar samt varumärke.
Marknadsföring av alkohol i tidning
Vid marknadsföring av alkohol i tidningar gäller det generella kravet att marknadsföring av alkohol ska vara särskilt måttfull. Utöver kravet på särskild måttfullhet finns särskilda regler för kommersiella annonser i periodiska skrifter eller andra jämförbara skrifter.
I en tidningsannons som riktas till konsumenter får företag inte marknadsföra alkoholdrycker som innehåller mer än 15 volymprocent alkohol. Det gäller inte skrifter som bara tillhandahålls på försäljningsstället för sådana drycker. Tidningsannonsen ska:
- På ett tydligt sätt ange dryckens alkoholhalt, men får inte framställa en hög alkoholhalt som en positiv egenskap.
- Utformas så att den inte kan förväxlas med marknadsföring av alkoholdrycker som innehåller mer än 15 volymprocent alkohol.
- Vara maximalt 2100 spaltmillimeter och måste på ett tydligt sätt återge en informationstext som informerar om alkoholens skadeverkningar. Vilka informationstexter som ska användas framgår av alkoholförordningen (SFS 2010:1636). Denna regel gäller även för tidningars nätupplagor.
- Uppfylla "bildregeln" i 7 kap. 5 § alkohollagen. Regeln innebär att vid marknadsföring av alkohol i en kommersiell annons får bilder bara återge varan eller råvaror som ingår i varan, enstaka förpackningar samt varumärke eller jämförbart kännetecken.
- Annonsen får inte strida mot god sed genom det sammanhang där den förekommer eller använda sig av metoder som är opassande med tanke på konsumenten. Marknadsföringen får inte heller innehålla osanna eller vilseledande uppgifter om alkohol, alkoholkonsumtion, alkoholens verkningar eller andra egenskaper.
Marknadsföring av alkohol i radio och tv
Det är inte tillåtet att marknadsföra alkoholdrycker eller alkoholliknande preparat i kommersiella annonser i radio-, tv, beställ-tv samt tv-sändningar över satellit. Förbudet finns i 7 kapitlet 3 § första stycket alkohollagen. Av andra stycket i samma bestämmelse framgår att en leverantör av en videodelningsplattform inte får tillhandahålla sådana kommersiella annonser som avses i första stycket. Det gäller både före, under eller efter användargenererade videor eller tv-program på plattformen.
Det finns också ett sponsringsförbud. Det står i radio- och tv-lagen och innebär att det är förbjudet att sponsra program i tv-sändningar, sökbar text-tv eller i beställ-tv. Förbudet gäller företag som har som huvudsaklig verksamhet att tillverka eller sälja alkoholdrycker eller tobaksvaror. Läs mer om detta i lagens 7 kapitel, 2 §.
Sändarlandsprincipen
Enligt direktivet om audiovisuella medietjänster gäller den så kallade sändarlandsprincipen. Sändarlandsprincipen innebär att det är det landets lag som tv-sändningen kommer ifrån som gäller för marknadsföringen. Det medför att tv-sändningar från länder inom EU där alkoholreklam i tv är tillåtet även kan ses i svensk tv.
Marknadsföring i textform
Marknadsföring i textform bör inriktas på att lämna relevant information om varan på ett sakligt sätt. Till exempel uppgift om ursprung, råvaror, egenskaper och användning. Förskönande beskrivningar av alkohol eller dess smak, som exempelvis värdeomdömen, anspelningar på högtider/årstider eller särskilda stämningar bör normalt undvikas.
Alkohol eller alkoholkonsumtion bör heller inte förknippas med situationer där alkoholkonsumtion inte ska förekomma. Till exempel vid trafik, sport, graviditet, skola eller arbete. Marknadsföringen får inte heller påstå eller ge intryck av att alkoholkonsumtion höjer den fysiska eller psykiska förmågan, främjar utbildning eller social, sexuell, professionell framgång eller löser problem som ensamhet och tristess.
Marknadsföring i bildform
Marknadsföring i bildform genom kommersiella annonser ska följa den så kallade bildregeln i 7 kap. 5 § alkohollagen. Det omfattar det mesta i reklamväg förutom förpackningar och etiketter. Regeln innebär att en kommersiell annons inte får visa annat än varan eller råvaror som ingår i varan, enstaka förpackningar samt varumärke.
Otillåtna säljmetoder
Exempel på säljmetoder som i de flesta fall inte anses förenliga med kravet på särskild måttfullhet:
- Rabatter, extrapriser, utdelning av presenter och tävlingar.
- Att lämna alkoholdrycker som gåva. Varuprover får däremot lämnas till den som är tillståndshavare.
- Direktreklam är, som huvudregel, bara tillåten om konsumenten uttryckligen har begärt att ta emot den typen av marknadsföring. Adresserad brevlådereklam kan vara tillåten om konsumenten inte uttryckligen har motsatt sig det, och då under särskilda förutsättningar. Se Konsumentverkets allmänna råd (KOVFS 2023:1) i länken i första stycket ovan.
Förbud mot marknadsföring till barn och ungdomar
Marknadsföring av alkoholdryck får inte skildra eller särskilt rikta sig till barn och ungdomar som inte fyllt 25 år. Den får inte heller vara utformad så att den kan attrahera barn och ungdomar.
Marknadsföringen ska inte innehålla symboler eller företeelser som till exempel miljöer, musik, spel eller karaktärer som kan förknippas med eller attrahera barn eller ungdomar.
Marknadsföring av alkoholdryck bör inte förekomma på evenemang, till exempel festivaler, om inte minst 70% av besökarna beräknas vara över 25 år. Detta gäller även marknadsföring av alkoholdryck på internet.
Allmänna råd
Med anledning av ny lagstiftning och domstolspraxis på alkoholområdet har råden om marknadsföring av alkoholdrycker till konsumenter reviderats. I samband med revideringen av råden togs det också fram en beslutspromemoria med kommentarer till råden. Syftet med beslutspromemorian är att ge en mer utförlig vägledning och beskrivning. De nya råden trädde i kraft 1 januari 2024.
Konsumentverkets allmänna råd och besluts-promemoria - KOVFS 2023:1
Konsumentverket har tagit fram en kort film som ger en överblick av de regler som gäller vid marknadsföring av alkoholdryck. Våra jurister förklarar bland annat vad som avses med kravet på särskild måttfullhet. I de allra flesta fall gäller samma sak för alkoholdrycksliknande preparat.
Film om marknadsföring av alkoholdrycker på streamio.com (17,5 min)
E-utbildning
Konsumentverket har tagit fram en e-utbildning som bland annat riktar sig till företag som marknadsför alkoholdrycker. Syftet med utbildningen är att översiktligt redogöra för de lagar och regler som gäller området, samt vilka regler som gäller för olika marknadsföringskanaler.
Konsumentverkets e-kurs om alkoholreklam på vår e-kursplattform
Förelägganden
Konsumentombudsmannen har förbjudit ett företag att marknadsföra alkohol genom att lämna alkoholdrycker i gåva till en influencer. Enligt alkohollagen är det endast tillåtet att lämna gåvor i form av varuprov till den som har tillstånd för servering enligt alkohollagen. I det aktuella ärendet hade leverantören av alkoholdrycken i samarbete med ett eventföretag lämnat paket som innehöll en vinflaska, två glas och kakor till ett antal influencers i samband med Black Friday 2020. Förbudet är förenat med ett vite på 1,5 miljoner och kan komma att dömas ut om företaget skulle bryta mot förbudet.
För att ta del av föreläggandet kontakta Konsumentverket och ange diarienummer 2020/1206.
KO förbjöd även eventföretaget, vid vite om 1 miljon kronor, att medverka till marknadsföring av alkohol genom att bidra till att alkoholdryck lämnas i gåva till en influencer.
För att ta del av föreläggandet kontakta Konsumentverket och ange diarienummer 2020/1205.
Tobaksfria nikotinprodukter
Från den 1 augusti 2022 finns ett förbud mot att marknadsföra tobaksfria nikotinprodukter genom kommersiell reklam i tv-sändningar, beställ-tv eller radio. En företagare får inte heller göra reklam för sådana produkter före, under eller efter användargenererade videos på en videodelningsplattform. All annan marknadsföring av tobaksfria nikotinprodukter måste förhålla sig till kravet på särskild måttfullhet.
Relevanta lagar
- Lag om tobaksfria nikotinprodukter 2022:1257 på riksdagen.se
- Marknadsföringslagen 2008:486 på riksdagen.se
- Radio- och tv-lagen 2010:696 på riksdagen.se
Bestämmelser om marknadsföring och sponsring av tobaksfria nikotinprodukter framgår av 9, 10, 11 och 12 §§ lag om tobaksfria nikotinprodukter (2022:1257).
Vilka produkter omfattas av lagen?
Lagen omfattar tobaksfria nikotinprodukter vilket är en produkt utan tobak som innehåller nikotin för konsumtion.
Delat ansvar för tillsyn
Inom området för tobaksfria nikotinprodukter är tillsynsansvaret fördelat på flera olika myndigheter.
Konsumentverkets ansvar
Konsumentverket har tillsynsansvar över att reglerna om marknadsföring av tobaksfria nikotinprodukter följs, förutom när det gäller marknadsföringsåtgärder på eller i anslutning till det fysiska försäljningsstället. Konsumentverket har även ansvar för att bistå kommunerna med tillsynsvägledning för marknadsföringsåtgärder på eller i anslutning till det fysiska försäljningsstället.
Kommunens och polisens ansvar
Kommunen utövar tillsyn på fysiska försäljningsställen över kraven på produktanmälan, produktkrav, innehållsdeklaration, hälsovarning, övrig märkning och rapporteringsskyldighet. Kommunen utövar även tillsyn på eller i anslutning till fysiska försäljningsställen över kraven på marknadsföring. Kommunen och Polismyndigheten ska utöva tillsyn över att företagare som har säte eller fast driftsställe för näringsverksamhet i Sverige uppfyller kraven på anmälan om försäljning och egenkontroll, samt över bestämmelserna om ålderskrav.
Länsstyrelsernas ansvar
Länsstyrelsen ska utöva tillsyn inom länet över de områden som kommunen och Polismyndigheten ska utöva tillsyn över.
Folkhälsomyndighetens ansvar
Folkhälsomyndigheten utövar tillsyn på andra ställen än fysiska försäljningsställen. Det gäller kraven på produktanmälan, produktkrav, rapporteringsskyldighet, produktkontroll, innehållsdeklaration, hälsovarning och övrig märkning. Folkhälsomyndigheten ansvarar även för tillsynsvägledning när det gäller den tillsyn som kommunen och/eller polisen ansvarar för.
Granskningsnämnden för radio och tv
Granskningsnämnden för radio och tv har ansvaret för att utöva tillsyn över att reglerna om sponsring och produktplacering av tobaksfria nikotinprodukter i tv, radio och på videodelningsplattformar följs.
Förbud mot kommersiell reklam i tv-sändningar, beställ-tv och radioprogram
Det är förbjudet att marknadsföra tobaksfria nikotinprodukter till konsumenter genom kommersiell reklam i tv-sändningar, beställ-tv eller ljudradiosändningar. En leverantör av en videodelningsplattform får inte tillhandahålla sådan reklam, före under eller efter användargenererade videor eller tv-program på plattformen.
Förbud mot sponsring
Det är förbjudet att sponsra ett evenemang eller en verksamhet dit allmänheten har tillträde om sponsringen främjar tobaksfria nikotinprodukter. Förbudet gäller tillverkare, partihandlare och importörer av tobaksvaror. Bestämmelser om förbud mot sponsring i tv, radio och på videodelningsplattformar och produktplacering i tv och på videodelningsplattformar finns i radio- och tv-lagen (2010:696).
Särskild måttfullhet vid marknadsföring
Vid marknadsföring av tobaksfria nikotinprodukter till konsumenter ska särskild måttfullhet iakttas. Kravet på särskild måttfullhet gäller vid all marknadsföring oavsett var reklamen eller marknadsföringen förekommer. Reklam eller andra marknadsföringsåtgärder får inte vara påträngande, uppsökande eller uppmana till bruk av tobaksfria nikotinprodukter.
Kommersiella meddelanden ska begränsas till relevanta fakta om varan och dess egenskaper, presenterade i en så saklig form som möjligt och utan irrelevanta inslag. Marknadsföringen får inte utformas så att den väcker särskild uppmärksamhet eller genom sin storlek utgör ett dominerande inslag i miljön. Tänk på att flera små meddelanden tillsammans kan utgöra ett dominerande inslag.
Bildmässigt bör reklamen inskränkas till att visa själva varan och vad som på ett naturligt sätt hänger samman med den, exempelvis förpackningen. Också budskapets utförlighet, typografi och layout ska bedömas i ljuset av kravet på särskild måttfullhet.
Avgörande från Patent-och marknadsdomstolen
Patent- och marknadsdomstolen har i PMT 6872–24 förbjudit företaget att marknadsföra tobaksfria nikotinprodukter på TikTok. Domstolen fann att marknadsföringen, som inkluderade provsmakningar och recensioner, gick utöver vad som är motiverat utifrån konsumentens behov av produktinformation. Förbudet gäller även andra sociala medier. Domen betonar att reklam för nikotinprodukter måste vara särskilt måttfull och inte riktas till personer under 25 år.
Förbud mot irrelevanta hänvisningar till smak
En företagare får endast hänvisa till produktens smak om det kan motiveras av konsumentens behov av produktinformation. Marknadsföringens innehåll och utformning ska därmed begränsas till det absolut nödvändigaste. Förbudet innebär att det endast får förekomma sakliga upplysningar om smaksättning. Att skapa onödig uppmärksamhet kring en produkt genom hänvisningar till exempelvis smak är därmed otillåtet. Det gäller all information, såväl skriftlig som muntlig, som en företagare lämnar till konsumenter.
Förbud mot marknadsföring särskilt riktat till barn och ungdomar
Det är förbjudet med marknadsföringsåtgärder som riktas särskilt till eller skildrar barn eller ungdomar. Med barn avses personer som inte fyllt 18 år. Med ungdomar avses personer som har fyllt 18 år men inte fyllt 25 år.
Förpackningar och hälsovarning
Det finns ett krav på att en hälsovarning ska återges på ett tydligt sätt vid marknadsföring av tobaksfria nikotinprodukter till konsumenter. Det gäller oavsett om marknadsföringsåtgärden består i ett uppvisande av en produktförpackning eller inte. Kravet på att återge en tydlig hälsovarning gäller i de medier där reklam för tobaksfria nikotinprodukter kan tänkas förekomma:
- Periodiska skrifter eller andra jämförbara skrifter på vilka tryckfrihetsförordningen är tillämplig, exempelvis reklam i tidskrifter.
- Andra tryckta skrifter på vilka tryckfrihetsförordningen är tillämplig, vilket kan vara tryckta reklamskyltar.
- Informationssamhällets tjänster, vilket omfattar exempelvis sociala medier eller i anslutning till webbutiker.
Det finns ett undantag för kravet på hälsovarning inne på fysiska försäljningsställen. Undantaget innebär att hälsovarningar inte gäller för exempelvis reklamskyltar inne i fysiska butiker.
Förpackningar till tobaksfria nikotinprodukter ska förses med en innehållsdeklaration och en text som upplyser om nikotinets skadeverkningar, en så kallad hälsovarning. Det är Folkhälsomyndigheten som har ansvaret för bland annat bestämmelserna om förpackningar och hälsovarning i lagen om tobaksfria nikotinprodukter.
Konsumentverket genomförde under hösten 2022 en granskning av marknadsföring av tobaksfria nikotinprodukter i olika medier. Resultatet av granskningen och Konsumentverkets bedömning i sakfrågor finns sammanfattade i en promemoria.
E-cigaretter
Lagen om tobak och liknande produkter (2018:2088) innehåller bestämmelser om anmälan, produktkrav, försäljning och marknadsföring av e-cigaretter och påfyllningsbehållare.
Med e-cigarett menas en produkt som kan användas för att konsumera nikotinånga via ett munstycke, eller en beståndsdel av den produkten. Både e-cigaretter som bara kan användas en gång och sådana e-cigaretter som är påfyllningsbara omfattas av lagen. E-cigaretter som inte kan användas för konsumtion av nikotin omfattas inte av lagen. Med påfyllningsbehållare menas en behållare med vätska som innehåller nikotin och som kan användas för att fylla på en e-cigarett.
Relevanta lagar
- Lag (2018:2088) om tobak och liknande produkter på riksdagen.se
- Marknadsföringslagen (2008:486) på riksdagen.se
- Radio- och tv-lagen (2010:696) på riksdagen.se
- Konsumentverkets allmänna råd om marknadsföring av e-cigaretter till konsumenter
Konsumentverket har tillsynsansvaret för reglerna om marknadsföring och sponsring i 4 kap. 3–4 §§ och 4 kap. 8-10 §§ lag om tobak och liknande produkter.
Delat ansvar för tillsyn
Vad gäller e-cigaretter och påfyllningsbehållare finns ett delat tillsynsansvar mellan Konsumentverket, Kommunen och Polisen, Länsstyrelserna, Folkhälsomyndigheten och Granskningsnämnden för radio och tv.
Konsumentverkets ansvar
Konsumentverket har tillsyn över bestämmelser om marknadsföring och sponsring enligt 4 kap. 3-4 och 8 §§ lag (2018:2088) om tobak och liknande produkter. Dessa bestämmelser reglerar bland annat marknadsföring på internet och i radio och tv. Vid Konsumentverkets tillsyn tillämpas bestämmelserna i marknadsföringslagen (2008:486). Konsumentverket har även ett tillsynsvägledningsansvar för kommunernas tillsyn.
Kommunernas ansvar
Kommunen utövar omedelbar tillsyn över förbudet mot att tillhandahålla elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare som inte uppfyller lagens krav på försäljningsställen samt produktpresentation på försäljningsställen.
Kommunen tillsammans med Polisen utövar omedelbar tillsyn när det gäller bestämmelser om åldersgräns och anmälan om försäljning och egenkontroll, i andra fall än avseende gränsöverskridande distansförsäljning.
Länsstyrelsens ansvar
Länsstyrelsen utövar regional tillsyn och ska följa kommunernas verksamhet och biträda kommunerna med information och råd. Länsstyrelserna ska också främja samarbete mellan olika tillsynsmyndigheter och mellan tillsynsmyndigheter och andra.
Folkhälsomyndighetens ansvar
Folkhälsomyndigheten utövar tillsyn i vissa fall när det gäller bestämmelser om till exempel produktkrav, hälsovarningar och produktpresentation samt registrering vid gränsöverskridande distansförsäljning. Folkhälsomyndigheten ansvarar även för tillsynsvägledning när det gäller den tillsyn som kommunen och/eller polisen ansvarar för.
Granskningsnämnden för radio och tv
Granskningsnämnden för radio och tv granskar bestämmelserna om produktplacering och sponsring enligt radio- och tv-lagen.
Marknadsföring på fysiska försäljningsställen
Det är tillåtet att använda kommersiella meddelanden inne på fysiska försäljningsställen, till exempel varumärken, varulistor, prislistor, reklamskyltar och affischer. Meddelandena får inte vara påträngande, uppsökande eller uppmuntra till bruk av e-cigaretter och påfyllningsbehållare.
Marknadsföringen får inte utformas så att den väcker särskild uppmärksamhet eller genom sin storlek utgör ett dominerande inslag i miljön. Tänk på att flera små meddelanden tillsammans kan utgöra ett dominerande inslag. Bildmässigt bör reklamen bara avbilda enstaka varor och/eller deras förpackning. Bakgrunden bör vara neutral utan att ge associationer i något bestämt avseende.
Marknadsföring på internet och i sociala medier
Det är förbjudet att marknadsföra e-cigaretter eller påfyllningsbehållare genom kommersiella meddelanden på internet. Förbudet omfattar även marknadsföring i sociala medier och via e-post. Själva försäljningen av produkterna på nätet är dock tillåten. För att försäljning på nätet ska kunna ske, trots förbudet mot att marknadsföra produkterna, är det enligt lagens förarbeten tillåtet att visa information och bild på produkter i samband med försäljning.
Konsumentverket anser att det då bör röra sig om sådana sakliga och relevanta fakta om varan och dess egenskaper som är nödvändiga för att en konsument ska kunna värdera produktens innehåll och egenskaper. Det kan exempelvis handla om angivande av produktens namn, pris, tillverkare, eventuell smaksättning och upplysningar av teknisk karaktär. Bilder bör endast visa en enstaka produkt och/eller dess förpackning. Den tillåtna produktinformationen inklusive bilder bör endast presenteras i form av en neutral varu- och prislista. Varu- och prislistan bör inte utformas på ett sätt som är ägnat att väcka särskild uppmärksamhet.
Konsumentverket anser att undantaget som tillåter visning av bild och viss information om produkter bara är möjligt att tillämpa på plattformar där det utan ytterligare steg går att köpa produkterna. Eftersom detta i dagsläget inte är möjligt i exempelvis sociala medier och e-postmeddelanden är marknadsföring av e-cigaretter och påfyllningsbehållare inte tillåten där.
Mer om regler på internet och i sociala medier i Konsumentverkets allmänna råd (KOVFS 2019:2)
Marknadsföring i tidningar
Marknadsföring av e-cigaretter och påfyllningsbehållare genom kommersiella annonser är förbjudet i periodiska skrifter och andra jämförbara skrifter som omfattas av tryckfrihetsförordningen.
En periodisk skrift är en tidning, tidskrift eller liknande som är planerad att komma ut med minst fyra nummer per år vid skilda tillfällen under en bestämd titel. Att jämförbara skrifter också omfattas av förbudet innebär att tidningar och tidskrifter som utkommer periodiskt, men färre gånger än fyra per år, också omfattas av annonsförbudet.
Förbudet omfattar däremot inte affischer, reklambroschyrer, folders, etiketter, förpacknings- och emballagetryck, prislistor och liknande trycksaker.
Marknadsföring utomhus
Det finns inga särskilda regler för hur e-cigaretter och påfyllningsbehållare får marknadsföras utomhus. Marknadsföringen måste dock följa de generella reglerna i marknadsföringslagen (2008:486) som säger att marknadsföring bland annat inte får vara vilseledande eller aggressiv.
Direktreklam
Det är förbjudet att skicka direktreklam med e-post om e-cigaretter och påfyllningsbehållare. För övriga former av direktreklam gäller de generella reglerna om obeställd reklam i 19–21 §§ marknadsföringslagen. Som huvudregel är det inte tillåtet att skicka reklam-sms eller reklam-mms om inte konsumenten först har samtyckt till det. När det gäller brevlådereklam och telefonförsäljning är det tillåtet så länge konsumenten inte på förhand har motsatt sig att bli uppringd eller ta emot brevlådereklam.
Marknadsföring i radio och tv
Det är förbjudet att marknadsföra e-cigaretter eller påfyllningsbehållare till konsumenter genom kommersiella meddelanden i radio, tv och beställ-tv som omfattas av radio- och tv-lagen (2010:696). I radio- och tv-lagen finns även särskilda bestämmelser om förbud mot sponsring av program i radio, tv, sökbar text-tv och beställ-tv. Det finns också en bestämmelse om förbud mot produktplacering i tv och beställ-tv (se vidare under nästa avsnitt).
Sponsring och produktplacering
Det är förbjudet för tillverkare, partihandlare och importörer av e-cigaretter samt påfyllningsbehållare att sponsra ett evenemang eller en verksamhet dit allmänheten har tillträde. Det är inte heller tillåtet att sponsra ett evenemang eller en verksamhet som kan antas få gränsöverskridande effekt, till exempel ett evenemang som berör eller äger rum i flera stater. En förutsättning för att förbudet ska gälla är att sponsringen kan antas medföra att försäljningen av produkterna gynnas. Den som är detaljhandlare är undantagen från förbudet.
Det finns även förbud mot sponsring av program i radio, tv, sökbar text-tv och beställ-tv i 7 kap. 2 § och 15 kap. 9 § radio- och tv-lagen. Förbuden gäller företag vars huvudsakliga verksamhet är att tillverka eller sälja e-cigaretter och påfyllningsbehållare. Det finns också ett förbud mot produktplacering i tv och beställ-tv i 6 kap. 2 § radio- och tv-lagen. Förbuden mot sponsring i radio och tv samt produktplacering i tv övervakas av Granskningsnämnden för radio och tv.
Läs mer på Mediemyndighetens webbplats
Märkning på varor och förpackningar
Det finns en särskild bestämmelse i 3 kap. 4 § lag om tobak och liknande produkter som reglerar hur märkningen får se ut på varorna, samt på förpackningen. Det är kommunerna som övervakar att bestämmelsen följs på försäljningsställen. Folkhälsomyndigheten har det primära tillsynsansvaret för bestämmelsen i övrigt.
Styckförpackningar och eventuell ytterförpackning till e-cigaretter och påfyllningsbehållare får inte antyda ekonomiska fördelar genom att innehålla tryckta kuponger, erbjudanden om rabatt, gratisutdelning, två varor till priset av en eller liknande erbjudanden. Märkningen på e-cigaretter och påfyllningsbehållare, eller på sådana produkters förpackningar, får inte heller:
- antyda att en viss e-cigarett eller påfyllningsbehållare är mindre skadlig än andra sådana produkter,
- innehålla information om halten av tjära eller kolmonoxid i produkten,
- likna ett livsmedel eller en kosmetisk produkt,
- antyda att en viss produkt har miljöfördelar, eller
- hänvisa till doft eller tillsatser, utom vad avser smaktillsatser.
Övriga bestämmelser
Folkhälsomyndigheten har det övergripande ansvaret för flertalet bestämmelser om elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare i lagen om tobak och liknande produkter. Mer information kring regler om produktanmälan, produktkrav, hälsovarningar, informationsblad, innehållsdeklaration, åldersgräns och andra regler kring försäljning finns hos Folkhälsomyndigheten.
Om e-cigaretter och påfyllningsbehållare på Folkhälsomyndighetens webbplats
Konsumentverket genomförde under 2021 en informationsinsats till aktörer inom branschen för elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare. Informationsinsatsen har följts upp med löpande tillsyn. Tillsynen har framför allt inriktats på företagens webbplatser och berört hur produkter presenteras och kommuniceras på de aktuella webbplatserna.
Tobak
Huvudregeln är att det är förbjudet att marknadsföra tobaksprodukter. Däremot är det tillåtet med viss marknadsföring inne på det fysiska försäljningsstället, till exempel neutral information om att företaget säljer tobaksvaror, varulistor och prislistor.
Relevanta lagar
- Lag (2018:2088) om tobak och liknande produkter på riksdagen.se
- Marknadsföringslagen (2008:486)på riksdagen.se
- Radio- och tv-lagen (2010:696)på riksdagen.se
- Konsumentverkets allmänna råd om marknadsföring av tobaksvaror till konsumenter
Det är i 4 kap. 1-2 §§ och 4 kap. 5-10 §§ lag om tobak och liknande produkter som det återfinns bestämmelser kring marknadsföring och sponsring av tobaksprodukter. Förutom lagen finns Konsumentverkets allmänna råd om marknadsföring av tobaksprodukter. Allmänna råd är rekommendationer om tillämpningen av en lag som anger hur någon kan eller bör handla i ett visst hänseende.
Delat ansvar för tillsyn
På tobaksområdet finns ett delat tillsynsansvar mellan Konsumentverket, Kommunen, Länsstyrelsen och Folkhälsomyndigheten.
Konsumentverkets ansvar
Konsumentverket utövar tillsyn över de särskilda bestämmelserna om marknadsföring i lag (2018:2088) om tobak och liknande produkter, förutom i fall där kommunen har ansvaret. Det innebär att Konsumentverket primärt utövar tillsyn över marknadsföring som sker på internet, i tv, radio, tidningar, utomhus eller i offentliga miljöer och via direktreklam, samt över bestämmelser om sponsring. Genom sanktionsbestämmelserna har Konsumentverket/KO emellertid en möjlighet att rättsligt ingripa mot all tobaksreklam, oavsett var den förekommer. Därför kan all olämplig eller felaktig marknadsföring anmälas till Konsumentverket. Konsumentverket har även ett tillsynsvägledningsansvar för kommunernas tillsyn.
Kommunernas ansvar
Kommunen utövar tillsyn över marknadsföring av tobaksprodukter på, eller i anslutning till försäljningsställen. Detta gäller inte minst marknadsföring av mer lokal natur, där det är den enskilda handlaren som har påverkat marknadsföringen genom exempelvis egengjorda skyltar och placeringen av meddelanden i butiken.
Länsstyrelsens ansvar
Länsstyrelsen utövar tillsyn inom respektive län, har ett samordnande ansvar för kommunernas tillsyn och ska biträda kommunerna med råd.
Folkhälsomyndighetens ansvar
Folkhälsomyndigheten har det centrala tillsynsansvaret för andra bestämmelser i tobakslagen, exempelvis för regler om rökfria miljöer, ålderskontroll, anmälningsplikt och egenkontrollprogram, varningstexter, produktpresentation och produktkontroll.
Marknadsföring av tobak
Det är tillåtet att använda kommersiella meddelanden inne på fysiska försäljningsställen, till exempel varumärken, varulistor, prislistor, reklamskyltar och affischer. Meddelandena får inte vara påträngande, uppsökande eller uppmana till bruk av tobak. Tänk på att huvudregeln är att reklam och marknadsföring för tobaksvaror till konsumenter inte är tillåten.
Kommersiella meddelanden ska begränsas till relevanta fakta om varan och dess egenskaper, presenterade i en så saklig form som möjligt och utan irrelevanta inslag. Till exempel får värdeomdömen som uttrycket "New fresh white" inte användas.
Marknadsföringen får inte utformas så att den väcker särskild uppmärksamhet eller genom sin storlek utgör ett dominerande inslag i miljön. Tänk på att flera små meddelanden tillsammans kan utgöra ett dominerande inslag. Bildmässigt bör reklamen bara avbilda enstaka varor och/eller deras förpackning. Bakgrunden bör vara neutral utan att ge associationer i något bestämt avseende.
Kommersiella meddelanden på fysiska försäljningsställen ska placeras så att de, i den mån det är möjligt, inte kan ses utifrån. Detta innebär att det inte är tillåtet med marknadsföring utanför försäljningsstället eller i skyltfönster. Kommersiella meddelanden om tobaksvaror bör bara finnas på den plats på försäljningsstället där tobaksvarorna säljs.
Förbjudet med marknadsföring av tobak till barn
Det är förbjudet med marknadsföringsåtgärder som tilltalar barn eller ungdomar. Det gäller även marknadsföring inne på försäljningsstället.
Förbjudet med gratisprover, erbjudanden och tävlingar
Det är förbjudet med gratisutdelning av tobaksvaror eller presenter, erbjudanden om olika förmåner, rabatter och tävlingar vid köp av tobaksvaror.
Förbjudet med direktmarknadsföring
Företag får aldrig marknadsföra tobaksprodukter genom direktreklam, till exempel per mejl eller sms. Det gäller även om konsumenten samtycker.
Förpackningar och hälsovarningar
Det finns en särskild bestämmelse i 3 kap. 3 § lag om tobak och liknande produkter som reglerar hur märkningen får se ut på tobaksvaror och örtprodukter för rökning, samt på dessa produkters förpackningar. Det är kommunerna som övervakar att bestämmelsen nedan följs på försäljningsställen, medan Folkhälsomyndigheten har tillsynsansvar för bestämmelsen i övrigt.
Märkningen på förpackningar till tobaksvaror och örtprodukter för rökning och på själva tobaksvaran får inte:
- antyda att en viss tobaksvara eller örtprodukt för rökning är mindre skadlig än andra sådana varor eller produkter,
- innehålla information om halten av nikotin, tjära eller kolmonoxid, eller
- likna ett livsmedel eller kosmetisk produkt.
Märkningen på förpackningar till tobaksvaror eller på själva tobaksvaran får inte heller:
- antyda att en viss tobaksvara har miljöfördelar, eller
- hänvisa till smak, doft eller tillsatser (denna punkt gäller dock inte snus).
I 3 kap. 1 § lag om tobak och liknande produkter finns krav på att det ska finnas hälsovarningar på förpackningarna. Denna bestämmelse har Folkhälsomyndigheten och kommunerna tillsynsansvar över.
Om krav på märkning och hälsovarningar på Folkhälsomyndighetens webbplats
Indirekt marknadsföring
Det finns även regler om så kallad indirekt marknadsföring av tobaksprodukter. När företag marknadsför en annan vara än en tobaksvara eller en tjänst är det under vissa förutsättningar förbjudet att använda ett varukännetecken som, helt eller delvis, används för en tobaksvara eller som är registrerat eller inarbetat för en tobaksvara. Mer information om detta finns i 4 kap. 5–7 §§ lag om tobak och liknande produkter och i Konsumentverkets allmänna råd avsnitt 6.
Sponsring och produktplacering
I 4 kap. 8-10 §§ lag om tobak och liknande produkter finns ett förbud mot att sponsra ett evenemang eller en verksamhet dit allmänheten har tillträde. Det är inte heller tillåtet att sponsra ett evenemang eller en verksamhet som kan förväntas ha en gränsöverskridande effekt, till exempel ett evenemang som berör eller äger rum i flera av EU:s medlemsstater. En förutsättning för att sponsringen i dessa fall ska vara förbjuden är att sponsringen förväntas medföra att försäljningen av tobaksvaror gynnas. Förbudet gäller tillverkare, partihandlare och importörer av tobaksvaror. Den som är detaljhandlare är undantagen från förbudet.
Det finns även ett förbud mot sponsring av program i radio och tv, sökbar text-tv och beställ-tv i 7 kap. 2 § och 15 kap. 9 § radio- och tv-lagen (2010:696). Förbuden gäller företag vars huvudsakliga verksamhet är att tillverka eller sälja tobaksvaror. Det finns också ett förbud mot produktplacering i tv och beställ-tv i 6 kap. 2 § radio- och tv-lagen. Förbuden mot sponsring i radio och tv samt produktplacering i tv övervakas av Granskningsnämnden för radio och tv
Konsumentverket genomförde under 2023 en granskning av företagens marknadsföring av tobaksvaror på internet. Insatsen har följts upp med löpande tillsyn där företagens webbplatser, men även sociala medier och e-postutskick har granskats.
Konsumentverket har tagit fram en e-utbildning som bland annat riktar sig till företag som marknadsför tobaksvaror. Syftet med utbildningen är att översiktligt redogöra för de lagar och regler som gäller området, samt vilka regler som gäller för olika marknadsföringskanaler.
E-kurs om tobaksreklam på vår e-plattform
Konsumentverket har även uppdaterat de allmänna råden för marknadsföring av tobaksvaror till Konsument.
Konsumentverkets allmänna råd för marknadsföring av tobaksvaror KOVFS 2024:2
Granskad: 16 januari 2025