Telekom
Är du konsument?
Den här sidan är riktad till företagare. Du hittar information till konsumenter på Konsumentverkets webbplats hallåkonsument.se.
Som företagare är du skyldig att hålla dig uppdaterad på lagstiftningen. I menyn kan du läsa mer specifikt om vad som gäller för exempelvis prisinformation, täckningsinformation, fiber och ändrat kanalutbud.
Post- och telestyrelsens och Konsumentverkets synpunkter på teknikskiftet
Skrivelse om en ansvarsfull avveckling av 2G- och 3G-näten
Lagar du bör ha koll på
- Avtalsvillkorslagen
Ställer krav på hur du utformar dina avtal. - Distansavtalslagen
Ställer krav på hur du får sälja dina produkter på distans och utanför affärslokaler. - E-handelslagen
Ställer krav på hur du får sälja dina produkter på internet. - Konsumentköplagen
Beskriver vad som är ett fel och vilka skyldigheter du har om det är något fel på varan du har sålt. - Konsumenttjänstlagen
Beskriver vilka skyldigheter du har om det är något fel på tjänsten du har sålt. - Marknadsföringslagen
Ställer krav på hur du marknadsför ditt företag och dina produkter. - Prisinformationslagen
Ställer krav på hur du anger pris.
Kartläggning av kundtjänster inom telekom
En kartläggning som Konsumentverket har genomfört under 2023 visar att konsumenter upplever stora problem i kontakten med företags kundtjänst. Den bransch som sticker ut mest är telekomsektorn, men även andra branscher förekommer.
Kartläggning Konsumentproblem i kundtjänst
Mer om konsumentproblem i kundtjänst här på webbplatsen
Granskning av användningen av miljöpåståenden inom telekom
En kartläggning som Konsumentverket har genomfört under 2024 visar att 15 företag har använt sig av miljöpåståenden i marknadsföringen. 11 av dem har haft ett eller flera miljöpåståenden som är vilseledande. Sammanlagt ingick ett 50-tal företag och varumärken i kartläggningen.
Granskning av marknadsföring med miljöpåståenden inom telekom | Publikationer - Konsumentverket