Telekom, elektronik och digital underhållning - regler för företag
Konsumentverket har tillsyn över att marknadsföring, information och avtalsvillkor inom telekom, elektronik och digital underhållning uppfyller de lagkrav som finns. Med digital underhållning avses streaming, TV och datorspel. Som företagare är du skyldig att hålla dig uppdaterad på den lagstiftning som gäller inom området.
Att ha koll på
De mest centrala lagarna inom telekom, elektronik och digital underhållning är:
Marknadsföringslagen
Avtalsvillkorslagen
Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler
Prisinformationslag
Lag om elektronisk kommunikation
Lag om elektronisk handel och andra informationssamhällets tjänster
Regler på området
Konsumentverket har tillsyn över marknadsföring, information och avtalsvillkor inom telekom, elektronik och digital underhållning. Med digital underhållning avses streaming, TV och datorspel. Som företagare är du skyldig att hålla dig uppdaterad på lagstiftningen och följa dess bestämmelser.
Relevanta lagar
Marknadsföringslagen (MFL) och avtalsvillkorslagen (AVLK) är centrala på området. Vid försäljning av tjänster och varor på distans eller utanför affärslokaler gäller också distansavtalslagen (DAL). Prisangivelser behöver följa de krav som finns i prisinformationslagen (PIL). Särskilt inom telekom gäller lagen om elektronisk kommunikation (LEK).
Lagarn i sin helhet finns på Riksdagens webbplats:
- Marknadsföringslag (2008:486)
- Lag (1994:1512) om avtalsvillkor i konsumentförhållanden
- Lag (2002:562) om elektronisk handel och andra informationssamhällets tjänster
- Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler
- Lag (2022:482) om elektronisk kommunikation
- Prisinformationslag (2004:347)
Grundläggande information om MFL, AVLK , DAL och PIL finns här på webbplatsen:
Som företagare är du skyldig att lämna korrekt och tydlig prisinformation vid försäljning av produkter, till exempel på webbplats eller i butik. Information ska vara aktuell och allmänt tillgänglig för konsumenten. Den ska vara tydlig, jämförbar och adekvat.
Totalkostnad för mobiltelefon med abonnemang
Vid ett kombinationserbjudande om att köpa en mobiltelefon tillsammans med ett abonnemang ska den minsta totala kostnaden redovisas. Det vill säga det lägsta slutliga priset som konsumenten under alla omständigheter måste betala. Den minsta totala kostnaden ska omfatta samtliga obligatoriska kostnader för erbjudandet. I det ingår engångskostnaden vid köp av mobiltelefon, tecknande av abonnemang och den fasta månadskostnaden under eventuell bindningstid. Med mobiltelefon avses här även handdator, surfplatta eller motsvarande som erbjuds tillsammans med telefonabonnemanget.
Mer information om det här finns i Konsumentverkets föreskrift om prisinformation, KOVFS 2012:1. Den innehåller bestämmelser om skyldigheten att lämna prisinformation och om beräkningsgrunderna för pris och jämförpris.
KOVFS 2012:1 Konsumentverkets föreskrifter om prisinformation
Ange samtliga kostnader för tv-abonnemang
I månadskostnaden för ett tv-abonnemang ska samtliga obligatoriska kostnader räknas med i prisuppgiften. Det innebär att även avgiften för till exempel programkort ska ingå i prisuppgiften för månadskostnaden. Startavgift eller liknande ska också redovisas men ska anges separat.
En fiberanslutning innebär en stor investering både för den enskilde och för företaget som ska leverera tjänsten. Både konsumenten och du som företagare har rättigheter och skyldigheter. Det är viktigt att avtalet ger en rimlig balans mellan parternas intressen.
Information inför ett avtal
Om du som företagare vill undersöka intresset för fiberutbyggnad i ett visst område utan att ingå bindande avtal måste det framgå tydligt för konsumenten att det är fråga om en intresseanmälan. En intresseanmälan kan inte automatiskt övergå i ett bindande avtal.
Ett bindande avtal
För att det ska kunna bli ett bindande avtal krävs att både ditt företag och konsumenten är medvetna om att ett avtal ingås och vad det avtalet innehåller. Det ska vara tydligt vilka rättigheter och skyldigheter avtalet för med sig.
Du som företagare måste vara noga med information till konsumenten så att denne kan bedöma erbjudandet och förstå konsekvenserna. Det är extra viktiga att få med pris, leveransdatum och eventuella förbehåll. Ett förbehåll kan vara att området måste nå en viss anslutningsgrad för att fiberleveransen ska bli av. Det är mycket viktigt med tydlig information om eventuella begränsningar och under vilka förutsättningar projektet blir av eller inte blir av. Det är även av väsentlig betydelse att ditt företag har samtliga tillstånd på plats med markägare eller annan nätinnehavare innan avtal ingås med konsumenten. Detta för att säkerställa att fibern kan levereras inom den utlovande leveranstiden.
Ett ungefärligt pris får anges
Information om pris ska alltid ges inklusive moms när produkter tillhandahålls till konsumenter. När det gäller fiberanslutning kan det vara svårt att ange ett exakt pris. I sådana fall får ett ungefärligt pris anges. Det slutliga priset får då inte överstiga det ungefärliga priset med mer än 15 procent. Det här gäller om ditt företag och konsumenten inte särskilt kommit överens om någon annan gräns för ungefärligt pris eller att ditt företag har rätt till pristillägg enligt lag. Tillkommer det tilläggsprodukter utöver det ursprungliga avtalet ska särskilda avtal ingås för detta.
Leveranstid senast 24 månader efter avtal ingåtts
Ditt företag ska informera konsumenten om när fiberanslutningen kommer att levereras. Om det är möjligt ska datum för leveransen anges. Om det inte går kan tiden vara ungefärlig eller anges som ett intervall med ett senast datum. Leveranstidpunkten bör dock infalla senast 24 månader från att avtalet ingåtts. Konsumenten är skyldig att fullgöra sina åtaganden enligt villkoren för avtalet. Åtagandet gäller under leveranstiden, alltså tiden fram till den utlovade leveranstidpunkten.
Ditt företag bör fortlöpande hålla konsumenten uppdaterad om förändringar gällande leveranstidpunkt och annan väsentlig information.
Undvik ordet ”bindningstid” vilket de flesta förknippar med abonnemang snarare än leveranstid.
Besked om leverans
Om det finns ett förbehåll i avtalet om exempelvis täckningsgrad bör ditt företag ge besked så snart som möjligt om fiberanslutningen kommer att genomföras eller inte. Det får dröja som längst sex månader från att avtalet ingåtts. Tiden för att lämna besked kan i undantagsfall förlängas till som längst nio månader. Ett sådant undantagsfall kan till exempel vara förseningar i samband med ledningsrättsförrättning.
Information lämnas skriftligen
Informationen bör lämnas skriftligen till konsumenten, exempelvis via brev eller e-post. När det står klart att en fiberanslutning ska bli av ska ditt företag lämna en beskrivning av de moment som ska genomföras och, när det är möjligt, tidpunkter för dessa. Ditt företag bör också bekräfta leveranstidpunkt samt pris för anslutningen. Om det inte är möjligt att ange exakt leveranstidpunkt kan den anges som ungefärlig eller som ett intervall med ett senast datum.
Om ditt företag inte lämnar besked om anslutningen kommer att genomföras eller inte, och inte heller kan bekräfta leveranstidpunkt, bör konsumenten kunna säga upp avtalet utan kostnad eller andra förpliktelser.
Dröjsmål
Om ditt företag inte levererar fiber inom den utlovande leveranstiden har konsumenten rätt att hålla inne betalningen och kräva leverans av tjänsten. Om dröjsmålet är väsentligt har konsumenten även rätt att häva avtalet och få ersättning för eventuell ekonomisk skada. Till exempel den extra kostnad som drabbar konsumenten om avtal måste ingås med en annan leverantör till högre pris.
Avbeställning
Konsumenten har alltid rätt att avbeställa en tjänst innan den har slutförts, men ska då ersätta företagets kostnader. Konsumenten har alltid rätt att avbeställa tjänsten vid dröjsmål, oavsett om det är något fel i tjänsten eller inte.
Om konsumenten utnyttjar den rättigheten har företaget rätt till ersättning för bland annat redan utfört arbete. Till redan utfört arbete räknas även projekterings-, planerings- och annat förberedelsearbete. Tänk på att det är företaget som måste bevisa vilken förlust som gjorts genom att tjänsten avbeställts.
Huvudregeln vid avbeställning är att konsumenten ska betala de faktiska kostnaderna för det enskilda fallet. Det ligger dock i både ditt företags och konsumentens intresse att redan från början veta vad konsumenten ska betala vid en avbeställning. Därför får företaget ange en förutbestämd avbeställningsavgift, så kallat schablonbelopp, i avtalsvillkoren. För att avtalsvillkoret ska vara giltigt måste dock ersättningen vara skälig. Vad som anses skäligt i ersättning kan variera utifrån hur stor del av tjänsten som är utförd. Därför kan det vara lämpligt att ha med olika ersättningsnivåer i avtalet.
Om du som operatör erbjuder ett kanalpaket till dina kunder måste du meddela dem innan en förändring sker i utbudet. Det gäller både om en kanal utgår eller om en kanal ersätts med en annan.
En förändring kan till exempel innebära att ditt företag erbjuder kunderna en annan kanal i stället. Du kan behöva ge kunderna ett prisavdrag, beroende på hur stor förändringen är.
Om det är en betydande ändring kan kunderna även ha rätt att häva sitt avtal med ditt företag. Allt beroende på hur avtalet ser ut och omständigheterna i övrigt.
Nedstängningen av 2G och 3G sker successivt
Mobilnäten 2G och 3G kommer att stängas ner av operatörerna successivt. De allt högre kraven på snabb kommunikation gör att tekniken i näten behöver uppgraderas. All teknisk utrustning som bara kommunicerar via de gamla näten slutar att fungera och användare behöver se över sina kommunikationslösningar. Modernare tekniker som 4G och 5G är snabbare och bättre på att hantera många uppkopplade enheter och möjliggör samtal över wifi.
Den slutliga nedsläckningen av 2G-nätet (även kallat GSM) i Sverige sker i december 2025 och fram till och med 2027, enligt mobiloperatörerna. 3G-nätet stängs successivt, vilket har påbörjats. Teknikskiftet sker även i utlandet. Det innebär att mobilen kanske inte fungerar om man åker utomlands. I alla fall inte äldre modeller som bara stödjer 2G eller 3G. All tal- och datakommunikation via 2G och 3G-näten upphör. Samtal (även nödsamtal), sms och surfning från enheter med den tekniken slutar att fungera.
Nedstängningen påverkar många tekniska enheter
Äldre mobiltelefoner, datorer och surfplattor som inte stödjer 4G eller 5G kommer sluta att fungera. Även andra saker som kan styras på distans via mobilnätet påverkas. Man kan också behöva göra ändringar i sitt abonnemang för att det ska fungera med 4G och 5G. Här är några exempel på utrustning som kan omfattas:
- Äldre mobiltelefoner
- Datorer och surfplattor med SIM-kort
- Routrar och USB-donglar
- Värmepumpar som fjärrstyrs, exempelvis i stugan
- Hemlarm
- Robotgräsklippare
- Spårtaggar för bilar, cyklar och djur
- Videoövervakning
- Åtelkameror
- Personlarm
- Trygghetstelefoner
- Nödsamtal från bilar (så kallade eCall)
Kontrollera om utrustning fungerar med 4G/5G
En del utrustning kan gå att uppgradera så att den fungerar med 4G/5G. Det kan handla om att byta komponenter eller ändra inställningar. Går inte det behöver utrustningen bytas ut mot något modernare. Det finns fortfarande elektronisk utrustning till salu som endast stöder 2G/3G. Det är inte förbjudet att sälja mobiler som enbart stödjer de gamla näten men informationen om att mobilerna kommer att sluta fungera när näten läggs ner måste vara mycket tydlig. Det är viktigt för alla att kontrollera om den utrustning man har klarar 4G/5G, särskilt när det gäller samhällsviktiga funktioner.
Krav på dig som företagare
Om ditt företag säljer utrustning måste information om utrustningens egenskaper ges. Informerar du felaktigt eller inte alls så anses marknadsföringen vara vilseledande och varan felaktig. Du behöver se över vilken information som ges om varor som endast stödjer 2G/3G- näten. Om du inte gör det har konsumenterna rätt att få fel åtgärdade. Tänk på det här:
- Informera tydligt om varors egenskaper
- Saknas stöd för 4G/5G måste informationen vara mycket tydlig
- Vid brister i informationen bedömer Konsumentverket att företaget är skyldigt att kompensera konsumenten, exempelvis med en annan vara som fungerar med 4G/5G eller genom att köpet hävs.
Mer information om avvecklingen av 2G/3G
Post- och Telestyrelsen (PTS) har ett regeringsuppdrag att följa avvecklingen av 2G- och 3G-näten samt vilka informationsinsatser som genomförs med anledning av avvecklingen. PTS har samlat information på sin webbplats.
PTS och Konsumentverkets synpunkter på en ansvarsfull avveckling av 2G- och 3G-näten på pts.se
När du som företagare säljer och reparerar hemelektronik gäller de allmänna reglerna i konsumentköplagen och konsumenttjänstlagen. Det finns också några specialregler inom området. Du behöver ha koll på flera lagar för att veta vad som gäller – både lagar som är mer allmänna och mer specifika. Du som bedriver företag är skyldig att hålla dig uppdaterad inom lagstiftningen.
Konsumentverkets branschöverenskommelser på området
På området hemelektronik finns tre överenskommelser mellan Konsumentverket och branschen som kompletterar lagarna. De reglerar villkor för försäljning, undersökning och reparation.
BÖ 2021:01 Reparation av hushållsapparater
BÖ 2023:01 APPLiA konsumentköp
BÖ 2023:03 Allmänna villkor för konsumentköp av hemelektronik
Ansvar vid reparation av hemelektronik
När ett företag reparerar hemelektronik gäller följande:
- Efter en utförd reparation kan det finnas behov av intrimning eller service. Företaget ska då utan extra kostnad utföra nödvändiga åtgärder.
- Om det efter att företaget påbörjat reparationen visar sig att det finns behov av tilläggsarbete ska företaget informera konsumenten om detta och fråga om det också ska fixas. Får företaget inte tag på konsumenten har den rätt att utföra arbetet om: prisökningen som tilläggsarbetet medför inte överstiger det ursprungliga priset som företaget och konsumenten avtalat om med mer än 15 procent, eller om det finns särskilda skäl att anta konsumenten önskar få tilläggsarbetet utfört.
- Om en konsument inte hämtar en vara inom tre månader har företaget rätt att sälja den eller på annat sätt göra sig av med den. Detta får göras först tre månader efter att företaget uppmanat konsumenten att hämta varan. Eventuellt överskott av försäljning ska redovisas till konsumenten.
Reglerna för ångerrätt regleras i distansavtalslagen och ser olika ut för digitala tjänster respektive digitalt innehåll. Reglerna är även olika beroende på om betalningen har bestått av pengar eller personuppgifter. Exempel på digitalt innehåll är en enstaka ljudbok eller film som laddas ned eller en direktsänd match. Digitala tjänster är exempelvis löpande avtal gällande sociala medier, abonnemangsavtal av streamingtjänster, molnlagring, webbaserad e-post och molnapplikationer.
Betalning med pengar eller personuppgifter
Konsumenter kan ha ångerrätt både när de har betalat med pengar eller om de i stället för att betala i pengar har tillhandahållit sina personuppgifter. Exempel på tillhandhållande av personuppgifter kan vara att konsumenten har samtyckt till att ta emot marknadsföring. Det avser inte personuppgifter som behövs för att tjänsten ska fungera, till exempel att konsumenten registrerar ett konto.
När gäller inte ångerrätt för digitala tjänster?
Reglerna för ångerrätt ser olika ut för digitala tjänster respektive digitalt innehåll och beroende på om betalningen har bestått av pengar eller personuppgifter. Om den digitala tjänsten utförs i utbyte mot personuppgifter och har fullgjorts saknas ångerrätt. Om den digitala tjänsten i stället utförs mot pengar saknas ångerrätt om tjänsten har fullgjorts och konsumenten uttryckligen har samtyckt till att den börjar utföras och att det inte finns någon ångerrätt.
När gäller inte ångerrätt för digitalt innehåll?
För digitalt innehåll mot betalning gäller inte ångerrätten om konsumenten har samtyckt till att leverans påbörjas och gått med på att det därigenom inte finns någon ångerrätt samt har fått en bekräftelse/kopia på avtalet. Samtycket ska vara en aktiv handling från konsumenten och kan inte lämnas genom en förkryssad ruta.
Din skyldighet som företagare att informera har utökats
Som företagare är du bland annat skyldig att informera om ditt företags kontaktuppgifter. Konsumenten ska enkelt kunna få kontakt. Du ska informera om e-postadress och andra medel för kommunikation via internet som ditt företag tillhandahåller som konsumenten kan använda.
Om priset har personanpassats för en viss konsument eller grupper av konsumenter på grund av automatiskt beslutsfattande (profilering) om konsumentbeteende ska du informera om det innan ett avtal ingås.
För digitalt innehåll och digitala tjänster ska information även lämnas om kompatibilitet mellan varor med digitala delar, digitalt innehåll och digitala tjänster. Det vill säga vilken maskin- och programvara som krävs för att spela upp det digitala innehållet eller använda tjänsten, om ditt företag känner till eller borde känna till det.
Ytterligare informationskrav finns vad gäller rankning. Det ska översiktligt och i ett särskilt avsnitt i anslutning till sökresultatet beskrivas vilka parametrar som bestämmer rankningen, alltså rangordningen, av hur produkter/tjänster presenteras.
Vid så kallade marknadsplatser online finns ytterligare informationskrav som ska tydliggöra vem som är konsumentens avtalspart. En marknadsplats online är till exempel en webbplats eller app som kopplar ihop köpare och säljare men utan att konsumenten slussas vidare till den aktuella säljarens webbplats. Information ska i dessa fall lämnas om:
- den som erbjuder är näringsidkare eller inte,
- att konsumentskyddande regler inte gäller om säljaren inte är näringsidkare,
- översiktlig information om vilka kriterier som bestämmer rankningen av hur olika alternativ presenteras och
- om/hur skyldigheterna är uppdelade mellan näringsidkaren (säljaren) och marknadsplatsen online.
Informera om kostnader i appar
I samband med att konsumenter köper och laddar ner appar är det viktigt att ditt företag tydligt informerar om vad som kostar och inte. Konsumentverket har tillsammans med EU-kommissionen och andra myndigheter tagit fram en ståndpunkt med riktlinjer för hur du ska informera konsumenter. De viktigaste punkterna är:
- I spel som marknadsförs som gratis ska information lämnas om de verkliga kostnaderna.
- Barn ska inte direkt uppmanas att köpa föremål eller övertala vuxna att köpa föremål åt dem.
- Grundinställningen ska vara att köp måste godkännas aktivt och att debitering inte får ske automatiskt.
- Företaget ska ha en e-postadress så att konsumenten kan ta kontakt vid frågor eller klagomål.
Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler på riksdagen.se
Arbete på området
En kartläggning som Konsumentverket genomförde under 2023 visar att konsumenter upplever stora problem i kontakten med företags kundtjänst. Den bransch som sticker ut mest är telekomsektorn, men även andra branscher förekommer.
En kartläggning som Konsumentverket genomfört under 2024 visar att 15 företag har använt sig av miljöpåståenden i marknadsföringen. 11 av dem har haft ett eller flera miljöpåståenden som är vilseledande. Sammanlagt ingick ca 50 företag och varumärken i kartläggningen.
Granskning av marknadsföring med miljöpåståenden inom telekom
Konsumentverket har granskat 28 företag som säljer vitvaror och hemelektronik. Mer än hälften hade vilseledande marknadsföring av garantier. Om garantier ska marknadsföras behöver de innehålla något mer, fler fördelar, än vad konsumentköplagen ger rätt till. Det kan annars vara vilseledande marknadsföring.
Granskad: 16 januari 2025