Pris och betalningar

Får man ta betalt för kvitto vid köp i app?

Fråga

Hejsan!
Betalde senaste parkeringen via en app och fick alltså inget kvitto. Det gick dock att klicka i appen och få ett kvitto som PDF via e-post. Men det skulle kosta tre kronor! Får man verkligen ta betalt för ett kvitto som det inte finns möjlighet att få på annat vis? Företaget var EasyPark.

Bästa hälsningar

Svar från Konsumentverket

Hej,

Ja, det är okej för ett företag att ta betalt för ett kvitto om det gäller ett köp i en app. Anledningen till detta är för att du inte har rätt enligt lag att få ett kvitto om du köper något på distans, som till exempel genom en app. Du har däremot alltid rätt att få en orderbekräftelse på köpet, men inte ett kvitto. I bekräftelsen ska det framgå vad du köpt och till vilket pris.

Vänligen

Emma
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej,

vad gäller för köp via en app där man inte har fått en orderbekräftelse eller kvitto? Det gäller en app för betalning av elbilsladdning. Möjligtvis var det så att det kom en tillfällig redovisning i samband med själva köpet, men det finns inte som historik någonstans att ladda hem eller se igen genom appen. Har försökt att kontakta appens/företagets kundtjänst men får inget svar öht.

M

Svar från Konsumentverket

Hej M,

Du har alltid rätt att få en orderbekräftelse på köpet i ett app, men inte ett kvitto. I bekräftelsen ska det framgå vad du köpt och till vilket pris.

Om du inte fått det kan du därför kontakta företaget och efterfråga en orderbekräftelse.

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

När jag ska parkera och det bara finns app-betalning, så finns ingen information om vad det kostar.
Tittar jag i ett skyltfönster så måste företaget prismärka all varor som syns.
Varför slipper parkeringsföretagen visa vad det kostar?
Jag kan se priset när jag startar appen, men inte innan.
Det är som att gå i en affär utan priser och sen när man går till kassan, då får man veta vad det kostar.

Jan

Svar från Konsumentverket

Hej Jan!

Det är först när man kommer till kassan som man ingår i ett avtal och det är då det behöver finnas tydlig prisinformation.

Anmäl till Konsumentverket
Om du upplever att företaget inte följer den konsumenträttsliga lagstiftningen, till exempel genom att ha otydlig prisinformation, kan du göra en anmälan till oss på Konsumentverket. Din anmälan innebär inte att vi hjälper dig personligen i just ditt ärende. Däremot kan din anmälan hjälpa andra konsumenter i framtiden eftersom Konsumentverket uppmärksammas på aktuella konsumentproblem.

Du kan göra en anmälan till Konsumentverket här

Vänligen

Emma
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare