Biljetter och evenemang

Kan jag kräva tillbaka pengarna när konserten har blivit flyttad?

Fråga

Hej
Jag har biljett till Jesus Christ Superstar på Dalhalla i sommar. Den har nu blivit flyttad till nästa sommar. Arrangören erbjuder endast att jag får gå på musikalen då istället och vill inte återbetala pengar. Jag kan inte gå nästa sommar. Har jag inte rätt att få tillbaka pengarna för biljetten?

Svar från Konsumentverket

Hej,

Om en konsert ställs in eller flyttas har du rätt att få tillbaka pengarna för själva konserten. Det gäller oavsett anledningen till att arrangören ställer in eller ändrar datum, även om de hänvisar till så kallat force majeure. Arrangören ska återbetala dig för biljetten eftersom du inte får vad du har betalat för. För att få tillbaka dina pengar ska du vända dig till arrangören med ditt återbetalningskrav.

I de fall evenemanget flyttar och du erbjuds att använda din biljett vid det nya tillfället, så kan du självklart välja att acceptera det men det är inget som du måste göra. Vill du hellre ha tillbaka pengarna ska du kunna kräva det.

Avgörande från Allmänna reklamationsnämnden
Enligt ett avgörande från Allmänna reklamationsnämnden (ARN) så ska konsertarrangörer återbetala biljettpengarna när konserten ställs in.

Läs mer om beslutet på ARN:s webbplats

Vänligen


Följdfråga

Jag har köpt biljetter hos Nortic.se
Nu är konserten framflyttad till nästa år. Nortic erbjuder köpare att få återköp. Men enligt dem kan det ta minst 2månader innan de återbetalning sker.
Får de göra så? Jag har aldrig varit med om något sånt krångel tidigare.

Jennie

Svar från Konsumentverket

Hej Jennie,

Det finns inte reglerat i lag inom vilken tiden en arrangör ska återbetala dig vid ett inställt eller framflyttat evenemang.

Har du betalat med kreditkort eller faktura?
Har du betalat biljetten med ett kreditkort skyddas du av konsumentkreditlagen och då finns möjligheten att kräva återbetalning från kreditgivaren (banken). Samma sak gäller om du har betalat genom faktura, eftersom det också är en typ av kredit. Ta i så fall kontakt med kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.

Ta kontakt med Kronofogden
Har du ett skriftligt löfte om återbetalning och inte har möjlighet att använda invändningsrätten kan du vända dig till Kronofogden och ansöka om ett betalningsföreläggande. Ett betalningsföreläggande är ett sätt att få hjälp med att få betalt av någon som är skyldig dig pengar.

Ta kontakt med Kronofogden för att få mer information om hur det går till och vad det kostar. Tänk på att avgiften Kronofogden tar ut kan du också kräva att företaget ska ersätta dig för.

Till Kronofogdens webbplats

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej, jag bokade i slutet av 2019 biljetter via Live Nation till Elton Johns europaturné i september 2020. Corona ställde till det och konserten flyttades fram till oktober 2021. I september 2021 meddelade Elton John att han väntade på operation för sin höft, varvid konserten flyttades fram till juli 2023.
I mejlet från Live Nation meddelar de att "Köpta biljetter kommer att fortsätta gälla till det nya datumet. Om du inte kan gå på det nya datumet så gäller återlösen av biljetter fram till och med 5 november 2021 via återförsäljaren AXS."
Nu undrar jag om jag i dags dato, januari 2023, bör kunna få pengarna tillbaka för den tre år framflyttade konserten, där 2023 års datum inte längre passar mig. Jag har däremot vare sig bekräftat att jag accepterar det nya datumen, eller krävt återlösen innan 5 september 2021. 

Kan Live Nation kräva att man ska ha meddelat krav på eventuell återlösen av biljetter innan 5 november 2021 om konserten ställts in enligt ovan? Eller kan jag, nu efter 5 november 2021, åberopa att de ej hållit sin del av avtalet och kräva återbetalning?

Carl

Svar från Konsumentverket

Hej Carl!

Tack för din fråga!
 
Det finns inga hinder mot att Live Nation har en viss tidsbegränsning, förutsatt att de tydligt förklarar för dig vad som gäller och att du ges skälig tid att återkomma med besked. Tidsfristen ska vara tillräckligt lång för att du ska kunna ta del av informationen och fundera över ditt beslut. Om företaget begränsar betänketiden på detta sätt är det också viktigt att förklara vad som händer om du inte återkommer med ett besked.

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej!

Jag och två vänner skulle på en konsert lördag 4 maj. Arrangörerna avbokade de fyra kända artisterna dagen innan (för att tydliggöra artisterna själva ville inte närvara på eventet då arrangör inte uppfyllde överenskommelse kring gage. Detta ledde till att arrangör dagen innan eventet förändrade eventet till att bli en DJ spelning med ett okänt live band och sänkte inträdesavgift. Vi har redan betalt det fulla priset då eventet annonserades ut med de fyra artisterna. Vi undrar nu om vi kan kräva full återbetalning på biljett priset.

Diana

Svar från Konsumentverket

Hej Diana,

Vi har besvarat en liknande fråga i ett tidigare inlägg. Läs gärna mer där för att få information om vad som gäller.

Får jag avboka konsertbiljett när artist byts ut?​​​

Om du har en ny fråga som inte besvaras i den tråden är du välkommen att kontakta oss på nytt. Tänk dock på att vi aldrig kommer kunna göra en bedömning av ditt enskilda fall utan vi kan enbart lämna generell information.

Vänligen

Isabell
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare