Mobil, tv, bredband

Ångerrätt på tv-tjänst

Fråga

Jag har beställt en tv- tjänst från Allente. I de ingår TV och bredband. I tjänsten har de levererat en TV- box och en Router. Är det varorna eller tjänsten som bestämmer när ångerrätten börjar gälla? Jag tecknade avtalet den 24/5 2022, men hämtad varorna 28/5, vilket betyder att det i så fall är den 29/5 som ångerrätten ska börja gälla. Är det tjänsten, så började väl den gälla från 24/5? Jag ville utnyttja min ångerrätt den 8/6 2022

Gunnar

Svar från Konsumentverket

Hej Gunnar,

Det kan vara svårt att veta vad som gäller vid blandade avtal där det förekommer både varor och tjänster.

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) har avgjort ett ärende för att pröva hur ångerrätten gäller vid köp av telekomabonnemang med tillhörande vara. De ansåg att avtalet till övervägande del avsåg en tjänst och att köpet av varorna fick anses vara sekundärt.

För avtal om tjänster har konsumenten rätt att ångra ett avtal inom 14 dagar räknat från avtalet ingicks. Utifrån det beslutet skulle det kunna vara så att din ångerrätt började löpa då när du ingick avtalet och 14 dagar med start dagen efter blir den 8/6.

Förlängd ångerrätt
Observera dock att ångerrätten kan förlängas ifall företaget inte givit korrekt och tillräcklig information om ångerrätten.

Enligt lag ska företaget ge dig följande information om ångerrätten för att de 14 dagarna ska börja räknas:

  • Om det finns ångerrätt.
  • Hur lång tid du har på dig att ångra dig.
  • Hur du går tillväga för att ångra dig.
  • Att det finns ett standardformulär du kan använda när du ångrar dig och var du hittar detta formulär.
Om företaget inte gett dig informationen i samtliga punkter kan du ångra dig även om det har gått mer än 14 dagar. Din ångerfrist, det vill säga tiden du har på dig att ångra köpet, kan alltså förlängas. Som längst kan ångerfristen förlängas med ett år.

Här kan du läsa mer om ångerrätten

Om du anser att du har ångerrätten kvar bör du klaga till företaget skriftligen och argumentera för det.

Om du och företaget inte kommer överens
De flesta kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan vända dig för information och stöd. De kan i vissa fall hjälpa till med att tolka avtal.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej,
Jag har haft Allente's dyraste och mest omfattande abonnemang under ett par år. Avtalsperioden hade gått ut så jag hade bara 30 dagars uppsägning. Beslutade mig för att nedgradera abonnemanget till det näst dyraste och tog därför kontakt via bolagets chat och blev senare uppringd av en person på kundtjänst. Denne erbjöd en deal man hade vid tillfället, vilken innebar ett visst pris 6 mån, och ett några högre pris därefter under påföljande 6 månader. Avtalsperioden var alltså 12 månader. Jag tackade ja till erbjudandet men har därefter av olika skäl ångrat mig - tyvärr dock efter de 14 dagarna. Fick ingen information om villkor för ångerrätten i samband med att det nya abonnemanget tecknades. Det är f ö ganska knöligt att hitta kontaktuppgifter till bolaget om man vill skriva, vilket jag ville. Vill ha på pränt vad som utlovas och inte.
Kontaktade kundtjänst igen för att ändå göra ett försök, och fick nej med hänsyn till att ångerrätt bara gäller 14 dagar. Jag hävdar från min sida med stöd i Distansavtalslagen §2, punkt 10, att man inte informerat om ångerrätten enligt ovan. Har fått svar tillbaka att ångerrätt inte gäller "...då du skaffar ett nytt avtal. Du kontaktade oss utanför ångerrätten så det är därför vi inte kan ångra eller avsluta abonnemanget som du önskar..."
- Har Allente rätten på sin sida här eller inte?
Mvh Ulrika

U

Svar från Konsumentverket

Hej Ulrika,

Tack för din fråga!

Det stämmer att du inte har ångerrätt när du väljer att förnya ett befintligt avtal. Det gäller bara när du ingår ett nytt avtal med ett företag på distans, exempelvis per telefon.

Du kan därför sannolikt inte ångra ditt avtal med Allente om du inte ingår ett helt nytt avtal med dem.

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej
Har gjort ett avtal med Allente och ångerrätten har gått ut. Men tjänsten har inte fungerat sedan vi täckande det. Dom säger att dom har 2 månader på sig att åtgärda det. Stämmer det ?
Mvh Lars

Lars

Svar från Konsumentverket

Hej Lars,

Tack för att du kontaktar oss.

Du kan ha rätt att häva avtalet utifrån att operatören inte fått tjänsten att fungera.

Det finns ingen tidsram uppsatt för inom vilket en operatör har på sig att åtgärda fel. Felet ska avhjälpas inom skälig tid. Anser du att det tar för lång tid ska du argumentera för det. Mejla operatören dina krav.

Läs mer om att häva avtal på vår samarbetsbyrå Telekområdgivarnas webbplats

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej, jag har ett avtal på Telenor på tv tjänst med TV hubb (dongel), fick hem hubben redan i september, med start först den 5/12, eftersom mitt gamla avtal gick ut då. När börjar ångertiden? När jag fick grejerna eller när tjänsten startades? Dongeln fungerar inte fullt ut då ljudet inte kan regleras med den.

Aino

Svar från Konsumentverket

Hej Aino,

Tack för din fråga!

Din ångerrätt börjar när du har ingått avtalet med företaget. Det vill säga den dag du tackade ja till deras avtal. Det spelar alltså ingen roll om tjänsten börjar att användas senare.

Mer om ångerrätt

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Köpte ett tv paket hos Telia en försäljare ringde upp mig.
Han lova att säga upp mitt tv 4 play abonnemang, då de äger tv4 play. Kolla med han fler ggr innan vi la på så han skulle fixa de.
Kontakta dem i dag då jag fick räkning från tv 4 play.
Men de kan inte göra nått åt de. Och inspelningen varar i 28 dagar i utbildnings syften. Gått strax över 30 dag. Känner mig lurad

Paulina

Svar från Konsumentverket

Hej Paulina,

Tack för att du kontaktat oss med din fråga.

Om du kan bevisa att säljaren lovat att säga upp ditt tv 4 play abonnemang har du möjlighet att kräva Telia på ersättning för de faktiska kostnader du drabbats av med anledning av deras avtalsbrott. Muntliga avtal gäller men kan vara svåra att bevisa i efterhand och ord kan stå mot ord. Då blir det svårt att kräva något alls av Telia.

Var noga med att kontakta tv 4 play skriftligen om du vill säga upp ditt abonnemang. Mejl fungerar bra. Dessutom får du då sparade bevis för att du sagt upp abonnemanget.

Mer om telefonförsäljning hos vår samarbetsbyrå Telekområdgivarna

Anmäl till Konsumentverket
Tycker du företaget gör fel? Tipsa oss genom att göra en anmälan till oss på Konsumentverket.

Din anmälan kan hjälpa oss i vårt arbete att granska företag som inte följer konsumentlagstiftningen.

Du kommer inte att få någon personlig återkoppling eller hjälp kopplat till din anmälan.

Gör en anmälan till Konsumentverket

Vänligen

Viktoria
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare