Resor

Skickat oss till fel stad under paketresa

Fråga

Hej!
Varken hotellet eller staden vi betalat för stämmer överens med vår bokning och detta meddelas vi inte förrän vi anländer till Rhodos i Grekland, på flygplatsen! Min familj och jag har förflyttats till en helt annan stad utanför centrum, till ett helt annat hotell med ursäkten att hotellet vi betalat för är ”överbokat”. Vistelsen vi har valt är på Muses Hotell i Faliraki, men vi har blivit förda till en helt annan sida av ön, till ett hotell av ytterst låg kvalitet. Hotellet i fråga är Kassandra i Ialysos. Detta är oacceptabelt och vi krävde pengarna tillbaka eller att vi genast får en plats på hotellet i staden Faliraki nära sandstranden som vi specifikt valt ut. Vi har kontaktat både kuncentrum i Stockholm, guiderna på plats och deras kontor på Rodos, men ingen hjälper oss. Vi har både skrivit och ringt till alla dessa. Har vi rätt till prisavdrag eller skadestånd och hur går vi tillväga?
Tack för svaret

Livija

Svar från Konsumentverket

Hej Livija,

Vilken tråkig situation.

Prisavdrag
Vid ändring/fel i paketresan kan du begära prisavdrag enligt Paketreselagen (4 kap. 7 §). När det är ändrat hotell skulle storleken på prisavdraget bland annat kunna vara till exempel prisskillnaden mellan hotellen. Det kan även bli en skälig bedömning av försämringen av paketresan som helhet på grund av detta. Storleken på prisavdraget som bedöms från fall till fall.

Skadestånd
En resenär kan även ha rätt till skadestånd för fel som leder till skada (Paketreselagen 4 kap. 9 §). När det gäller skadestånd kan du ha rätt till skadestånd för ideell skada. Ett exempel på detta kan vara att du inte har kunnat njuta av resan på grund av omfattande problem/fel. Denna skada är svår att beräkna och bedöma

Om du kan bevisa med kvitton eller liknande att du har fått merkostnader på grund av ändringen i paketresan kan du ha rätt att kräva skadestånd från paketresearrangören för merkostnaderna, till exempel extra resekostnader.

Du kan inte kräva skadestånd om ändringen i paketresan berodde på oundvikliga och extraordinära omständigheter som arrangören inte hade kunnat förutse. Exempel på extraordinära händelser kan vara naturkatastrofer, sjukdomsutbrott eller krig.

Kontakta arrangören så snart som möjligt
Om du vill klaga på en ändring i paketresan är det viktigt att du klagar skriftligen så snart som möjligt till arrangören, vilket jag uppfattar att du redan har gjort.

Var tydlig med vad du är missnöjd med och vilka krav du har. Om du ska kräva ersättning för något måste du skicka med kvitton eller liknande. Det går inte att kräva ersättning för en kostnad du inte kan bevisa att du fått om det inte handlar om ersättning för ideell skada..

Om du och företaget inte kommer överens
Om du och arrangören inte kommer överens om vad som gäller kan du ha möjlighet att få ärendet prövat av Allmänna reklamationsnämnden (ARN). De prövar tvister mellan konsumenter och företag. Tänk på att ARN har en värdegräns för resor på 1000 kronor. Det betyder att de inte prövar tvister som handlar om mindre än 1000 kronor. 

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare