Resor

Försenat och förlorat bagage

Fråga

Hej!
Den 11 juni 2022 flög vi med Lufthansa från Arlanda via Frankfurt till Miami.
Endast 1 av 2 väskor kom fram.
Vi har köpt ersättningsvaror (kläder, hygienartiklar etc) på plats.
Väskan är fortfarande borta.
Jag har anmält försening till Lufthansa samt även skrivit en innehållsförteckning med väskinnehåll och värde.
Lufthansa är dock i princip omöjliga att kommunicera med. Jag har fått ett ”Feedback ID” på min anmälan men det händer inget.
Försäkringsbolaget (kortförsäkringen och hemförsäkringen) ersätter inte ngt förrän Lufthansa har tagit sitt ansvar.
Jag har läst på olika forum att folk väntat mycket länge på att få kompensation för förlorat bagage, de flesta fall jag läst om har nye fått kompensation.
Jag har bett Lufthansa om att få en skriftlig bekräftelse att väskan är borta men jag får inget besked från dem.
Jag känner mej ”bakbunden”. Jag har varit tvungen att köpa ersättningskläder på min semester, min resväska inkl innehåll (totalt värde ca 15.000-17.000kr gissningsvis). Jag har betalat extra för att få checka in mitt bagage.
Nu vänder jag mej till er för att få tips, råd, hjälp med hur jag ska gå vidare. OM väskan nu är borta så vill jag kunna gå vidare till försäkringsbolaget för att få kompensation.
Tacksam för tips, råd, hjälp!
Med vänlig hälsning, Lena

Lena

Svar från Konsumentverket

Hej Lena,

Ett bagage ses som försvunnet om det inte har kommit fram inom 21 dagar, efter den dag då det skulle ha anlänt. Eller då flygbolaget erkänner att bagaget är försvunnet.

Det framgår inte om du anmälde att du saknade väskan redan på flygplatsen och där fyllde i en så kallad PIR-rapport (Property Irregularity Report). En sådan rapport gör det enklare i kommunikationen med flygbolaget. Har du inte en sådan rapport så finns det en risk att flygbolaget ser det som att väskan är utlämnad.

Ersättning
Du kan ha rätt till ersättning för de kläder, till exempel, som du behövt köpa. Du ska kunna visa kvitton för dina inköp.

Ses bagaget som försvunnet så kan du kräva ersättning för värdet på din väska och dess innehåll.

Du kan ha rätt att få ersättning via din försäkring men vi kan inte uttala oss om vad som då krävs. Det är då försäkringsvillkoren som styr.

Undantag för ersättning
Det finns också undantag på vad du får packa ner i din resväska. Om flygbolaget har villkor som förbjuder dig att packa ner vissa saker i incheckat bagage så kan du inte räkna med att få ersättning om du trots det packat ner sådana saker och de försenas, skadas eller försvinner. Det kan vara saker som värdehandlingar, nycklar, affärsdokument, viss elektronik och värdesaker.

Läs mer om dina rättigheter vid förlorat bagage

Svar från flygbolaget
Det är vanligt att det tar några veckor att få svar från flygbolag efter att man lämnat in en reklamation om försvunnet bagage. Har du väntat i mer än 30 dagar utan att få svar kan du gå vidare med ditt ärende.

Allmänna reklamationsnämnden
Får du inte ett svar ifrån flygbolaget kan du gå vidare med ärendet för en prövning till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Har en anmälan gjorts på flygplatsen angående försenat bagage så bifoga med det i ditt ärende och även klagomålet till flygbolaget. Läs mer om hur det går till på ARN:s webbplats.

Ytterligare stöd och råd
Vill du ha hjälp med en anmälan till ARN kan du undersöka möjligheten att få det stödet av din kommunala konsumentvägledning.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Har du frågor kring din försäkring kan du kontakta vår samarbetsbyrå Konsumenternas försäkringsbyrå då de är experter på just försäkringar.
Du kan ringa dem 9-12 vardagar på telefonnummer 0200-22 58 00.

Till Konsumenternas försäkringsbyrås webbplats

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej
Jag har rest med Swissair från Göteborg till Neapel med mellanlandning i Zürich. Väskan kom inte fram till Neapel och vi gör på plats omedelbart en PIR-rapport. Väskan återfinns då det är 2 dagar kvar på vår resan och vi befinner oss då på annan ort i Italien. Eftersom vi skulle åka hem måndagen den 19 juni så beslutade vi att hämta ut väskan före vår avresa. Vi var på plats 4 timmar före flygets avgång. När vi väl kommer fram till en person på flygplatsen så meddelar dom att väskan skulle förtullas och eftersom tullen inte var öppen så skulle vi inte hinna få väskan före vår resa tillbaka. De meddelade att väskan skulle skickas hem till oss i Sverige i stället. Jag ringer till flygplatsen den 20/6 och de ger mig återigen besked om att väskan skulle sändas hem till mig i Sverige. Jag avvaktar ytterligare en vecka och ringer då igen till flygplatsen. De meddelar att det inte längre är deras ansvar eftersom det passerat 10 dagar. Det är nu flygbolagets ansvar dvs Swissair. Då jag ringer till Swissair påstår de att de ansvarar bara för bagage som finns på Zurich flygplats och eftersom väskan finns i Neapel är det inte deras ansvar.
Jag vet inte vad jag ska göra nu. Vet inte vem jag kan avkräva ansvar eller hur jag ska få tillbaka min väska.
Tacksam för hjälp för hur jag ska gå vidare.
Mvh Inger

Inger

Svar från Konsumentverket

Hej Inger,

Tack för din fråga!

Det är utförande flygbolag, Swissair som du kan ställa krav på när ditt bagage försvinner eller blir försenat. Du får argumentera att det är deras ansvar, och att du därför ställer krav emot dem. Gör det skriftligen, gärna via mejl.

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du ha möjlighet att göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.

För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav, eller inte gett dig något svar inom skälig tid. Tvisten måste även överstiga ARNs värdegränser.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Vänligen

Adam
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej,

Min resväska försvann under min hemresa och återkom inte förrän efter 25 dagar. Enligt mina insikter i gällande lagar och regler borde resväskan klassificeras som förlorad om den varit borta i mer än 21 dagar. Flygbolaget hänvisar mig till min hemförsäkring, men enligt min förståelse borde ansvaret ligga hos Finnair. Kan jag ha rätt till någon form av ersättning?

Viktor

Svar från Konsumentverket

Hej Viktor,

Tack för att du kontaktar oss!

Ja, flygbolaget ansvarar för att ditt bagage kommer fram om du checkat in det korrekt. När ditt bagage blir försenat eller försvinner under en flygresa kan du kräva ersättning av flygbolaget.

När ditt bagage försenas, försvinner eller skadas under flygresan kan du ha rätt till ersättning. Med vårt kostnadsfria verktyg Flygkalkylatorn svarar du på frågor om din resa för att få veta vilka rättigheter du har och om du kan kräva ersättning. Flygkalkylatorn slussar dig även vidare till det aktuella flygbolagets webbplats, så du kan skicka in ditt krav.

Till Flygkalkylatorn

Läs mer om rättigheter vid försvunnet bagage på vår webbplats.

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du ha möjlighet att göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.

För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav, eller inte gett dig något svar inom skälig tid. Tvisten måste även överstiga ARNs värdegränser.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Vänligen

Adam
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare