Pris och betalningar

Kassagirot

Fråga

Jag läser att Kassagirot kommer att läggas ner. Har jag inte rätt att gå till mitt ombud och betala min räkning?

Maria

Svar från Konsumentverket

Hej Maria,

Det stämmer att ClearOn, företaget bakom Kassagirot, beslutat att avveckla tjänsten från den 1 september.

Detta innebär att ombud som tidigare erbjudit denna tjänst inte längre kommer göra det.

Det finns ett företag i Sverige som erbjuder samma typ av betaltjänster. Men de finns endast på några ställen i Sverige. Det finns även ett antal banker som man kan vända sig till för att betala räkningar över disk. Det är dock inte alla som erbjuder möjligheten att betala med kontanter.

Det är länsstyrelserna som har i uppdrag från regeringen att bevaka hur tillgången till grundläggande betaltjänster ser ut i Sverige. Du kan läsa mer på deras webbplats hur de jobbar kring detta.

Läs mer på Länsstyrelsens webbplats

Kontakta din bank
Om du inte längre har möjlighet att betala dina fakturor över disk men har ett bankkonto, kan du vända dig till din bank. De kan då ha möjlighet att hjälpa dig att hitta andra sätt att betala dina räkningar på.

Konsumenternas Bank- och finansbyrå
På vår samarbetsbyrå Konsumenternas Bank- och finansbyrås webbplats kan du läsa om olika typer av betalsätt.

Till Konsumenternas Bank- och Finansbyrås webbplats

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare