Resor

Har jag rätt till dubbel kompensation när flyget både är inställt och försenat?

Fråga

Hej!
Jag bokade en flygresa från Arlanda till Berlin med ett flygbolag. De ställde in mitt flyg dagen innan. Jag tackade ja till ombokning med ett annat flygbolag med en mellanlandning i Zurich. Resan mellan Arlanda och Zurich med det andra flygbolaget blev försenat och jag missade min anslutning.

Jag tackade då ja till en ny ombokning med det första flygbolaget mellan Zurich och Berlin med mellanlandning i Dusseldorf. Sen blev flyget mellan Zurich och Dusseldorf med det flygbolaget också inställt.

Kan jag kräva kompensation av båda flygbolagen? Eller vad är det som gäller här?

Mvh Emil

Emil

Svar från Konsumentverket

Hej Emil,

Du kan ha rätt till kompensation för båda de inställda flygen och för det försenade flyget, om du var försenad mer än 3 timmar till ditt resmål.

När EU-förordningen om flygpassagerares rättigheter är tillämplig ska du vända dig till flygbolaget som skulle utfört den flygningen som ställts in eller försenats.

EU förordningen om flygpassagerares rättigheter är tillämplig när:

  1. Avgår från en flygplats inom EU, Island, Norge eller Schweiz (med vilket flygbolag som helst)
  2. Om flygningen avgår från en flygplats utanför EU, till en flygplats inom EU med ett EU-flygbolag (eller om flygbolaget är registrerat i Schweiz, Norge eller Island)
Extraordinär omständighet
I regel är du berättigad till kompensation i form av ett schablonbelopp baserat på flygsträckan. Flygbolaget är däremot inte ansvariga att kompensera med det beloppet om de kan bevisa att händelsen berodde på så kallat extraordinära omständigheter och om de gjort allt som rimligen kan krävas för att undvika förseningen.

Kontakta flygbolaget skriftligen och spara dokumentation
Börja med att kontakta de olika utförande flygbolagen skriftligen och ställ krav på kompensation för de separata resorna.

När du kontaktar flygbolagen är det bra att tänka på att göra det skriftligen, till exempel via mejl. Spara alltid kopior. Vid kontakt via chatt eller webbformulär kan du ta en skärmdump av dialogen och spara som dokumentation.

Om du bokat din flygbiljett via en resebyrå
Om du bokat dina flygbiljetter via en resebyrå online har vi mer information om ansvarsfördelningen mellan flygbolag och resebyråer i tråden Ska jag vända mig till resebyrån eller flygbolaget för återbetalning vid inställt flyg?

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare