El och energi

Får Skellefteå Kraft bryta mitt avtal?

Fråga

Jag har tecknat ett avtal med Skellefteå kraft som de nu anser är ogiltigt på grund av att prissättningen var fel i deras system. Har jag rätt att hålla fast vid mitt avtal eller får de häva avtalet?

Emma

Svar från Konsumentverket

Hej Emma,

Finns det ett avtal mellan dig och Skellefteå Kraft kan du argumentera för att det också är det som ska gälla. Huvudregeln är nämligen att avtal ska hållas.

I undantags fall kan företag ha rätt att frångå ett avtal. Om priset i avtalet varit uppenbart felaktigt och du handlat i så kallad ”ond tro”, om du insåg, eller borde ha insett att det angivna priset är för lågt, så kan företaget ha rätt att häva avtalet.

Det är företaget som ska kunna visa att du handlat i ond tro.

Framför skriftligen det du anser att du har rätt till enligt ert avtal och om de inte svarar inom skälig tid eller svarar nekande på dina krav så kan du läsa nedan om vart du kan vända dig för att få ytterligare vägledning eller för att få ärendet prövat.

Om du och företaget inte kommer överens
De flesta kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan vända dig för information och stöd. Sök på vår webbplats om din kommun erbjuder detta samt vilka tjänster de kan vara behjälpliga med.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Om du och Skellefteå Kraft inte är överens om att priset varit uppenbart felaktigt kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få ärendet prövat. Tänk på att du alltid måste klaga skriftligen till företaget innan du vänder dig till ARN.

Läs mer om hur det går till på ARN:s webbplats

Vänligen

Emma
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare